"Tikkie me" en hoe donker kan het zijn

12 september 2017 - Lovina Beach, Indonesië

Hallo lieve allemaal,

Ben weer terug op mijn honk. Terug in Lovina dus. Wat een heerlijke dagen hebben we gehad in Amed. De zee is niet blauw, maar o zo schoon. De stoelen staan onder de bomen en niemand maalt erom als je gewoon in slaap valt en alweer je boek geen bladzij verder helpt. Behalve snorkelen en duiken is er gelukkig nog meer te doen en dat hebben S&A en ik dus ook gedaan. De vorige keer heb ik al geschreven over onze halve dag trip geloof ik. We hebben over het strand gewandeld, muntjes verzameld die als overblijfsel van allerlei ceremonies overal tussen de stenen liggen, allerlei sapjes uitgeprobeerd en geluierd. Voor wat betreft de sapjes is de Ahmed Cooler mijn favoriet. Geen alcohol.

Om te voorkomen dat we alsmaar elkaar aan het trakteren zijn gebruikten we de geweldige app `´Tikkie me` . Probeer het eens. Een aanrader. Een persoon betaalt en via een app worden de anderen in de gelegenheid gesteld hun deel in Euro´s rechtstreeks over te maken. Wel komisch om dan elkaar steeds te tikken. Meestal was ik degene die betaalde en S&A en ook Tjeerd hebben de nodige tikjes van me gehad. De roepia koers had ik gewoon op mijn mobiel en zo kon het snel uitgerekend worden.

Sigrid heeft ook nog uitgevonden dat je gewoon de gordijnen van de kamer open kon houden. Lekker licht in de kamer. En je kunt niet van buiten naar binnen kijken vanwege het zonwerende glas. Toch jammer dat deze super ontdekking pas op de voorlaatste dag werd gedaan.

Buiten langs het strand lopen langs de straat of langs het strand vereist wel een zaklamp of een telefoon met zaklamp functie. Waarbij je even goed moet opletten op de taal want zaklamp in het engels is torch Nietwaar Tjeerd?

Gisteren om half twaalf stond Adek in Amed om S&A naar Sanur te brengen. Ik ook mee natuurlijk. Een mooie rit langs de kust bracht ons in Sanur. Lang hoefden we niet te zoeken. Google Maps is wel handig. Nadat we afscheid hadden genomen konden Adek en ik de terugweg opzoeken. Onderweg nog even Bakso. Juist toen de zon onderging reden wij tussen Singaraja en Lovina. Prachtige sunset. Java in de verte. Mijn koffers stonden al klaar in mijn kamer, beneden. Geen zin meer in een dinertje en vroeg naar bed. Nou ja, bedenk me net dat Adek en ik nog een Guiness hebben gedronken aan het strand. Hoop heibel om er te komen want er moest een mega vrachtwagen, of heet dat nou oplegger, door de smalle straat. Op de oplegger een hele grote kraan. Die paste niet onder de bomen door dus de bomen moesten gesnoeid. Toen de file in Kalibukbuk was opgelost werd al snel duidelijk waarvoor de kraan was. Het scheepswrak dat al twee jaar op het strand ligt moet worden opgeruimd. Deze week is er een zeilrace voor de kust en dat betekent heel veel festiviteiten. En het strand moet er dan pico bello uitzien.

Bij hoog water vanochtend, vanachter mijn Bali koffie had ik een heel goed uitzicht. Alle troep eerst uit de boot en de trossen en roestvrij stalen onderdelen die nog bruikbaar waren verzamelen. Gegadigden genoeg. Toen ik vanmiddag terugkwam was de boot weg. Kosten voor het verwijderen Irp 50.000.000 !! Je moet wat overhebben voor het plezieren van de jachteigenaren.

Vanmiddag heb ik mezelf eens verwend en een eigen helm gekocht. Toch wel heel handig en zo hoef ik niet de luizen van een ander over te nemen.

De cliffhanger van vandaag : Budi, een vriendje van mijn dochters, verscheen plotseling bij  Villa Jaya. Kreten van verbazing. Hij woonde 15 jaar in Ierland en is nu voor twee jaar terug in Bali om zijn land te verkopen en eventueel een zaak te openen. Hij sprong met kleren en al aan in het zwembad zo blij was hij.

Hoe dit verhaal verder gaat horen jullie later. Mega cliffhanger dus.

Voor nu voor iedereen een dikke knuffel en voor degenen die het op prijs stellen: een dikke kussssss

Alita

1. Hennie Herfst:
    12 september 2017
    Zooooo, lekker weer terug op je ouwe plekkie. Het echtpaar uit Zweden zit er ook nog Jonas en Maria Mia Wilhelmsson. Super lieve mensen. Groetjes aan iedereen daar he en veel liefs aan mijn Putra. Was een leuke foto van jou van Putra vanmorgen. Veel liefs.
  2. Jaxqueline:
    12 september 2017
    Leuk allemaal weer
  3. Sigrid Uyleman:
    13 september 2017
    Hallo nicht Tikkie, leuk verslag. Geniet ze nog, doen wij ook.Liefs uit Sanur
  4. Maartje:
    13 september 2017
    Zo speciaal en ik geniet echt helemáál mee!!! Veel liefs voor Budi!!! En uiteraard ook Tjeerd Adek en m.n. Sis Ria en de dikste knuffel voor jezelf!