Als de bel gaat regent het pijpenstelen.

10 oktober 2022 - Lovina, Indonesië

Hallo lieve allemaal,

Het is vandaag alweer maandag. Een holy day. Niet omdat het maandag is maar omdat het een bijzondere volle maan is. Zoveel mogelijk ceremonies worden vandaag gehouden. Veel warungs zijn gesloten. Waaronder ook onze vaste koffie warung. Beduusd staan Huib en ik rond te kijken. Gelukkig blijkt de naastgelegen warung wel open te gaan. Met uitzicht op het pad waar stipt om 06:36 ons ANWB koppel komt aanwandelen. Volgens een local zijn het Nederlanders. Wij zijn niet verbaasd. Het blijkt dat er nog een Nederlands koppel dagelijks aan de wandel is. Een kleurrijke man met in zijn schoudertas een kat. Vrouw op gepaste afstand. Voor Huib en mij is dit het kat in de zak koppel. Dat ze helemaal naar Singaraja lopen geeft ze de toevoeging "loops". De uitleg aan de local zorgt voor grote hilariteit.

Vanmiddag zijn we uitgenodigd voor een ceremonie voor het in gebruik nemen van een huis. We hebben geen idee waar het is en vertrouwen op het ruimtelijk inzicht van Alit. De bankdirecteur en tevens eigenaar van onze favoriete warung. Met een soort golfkar worden we opgehaald. Richting Kajuputih. Het witte bomen dorp. Het uit de bergen, nou ja, heuvels, ontstane Vinex wijkje boven Lovina. De woningen zijn nog niet allemaal verkocht. Kosten zijn ongeveer 40.000 Australische dollars. Twee slaapkamers.

Dat er een doorgaande weg wordt geblokkeerd door een feesttent daar zit niemand mee. In de tent een soort altaar met de hoogste holy man ter plekke. Hij rammelt met een belletje en zwaait met holy water. Met een ernstig gezicht hangt hij kerstversiering om zijn hals en armen. Om te eindigen met een hoge rode hoed op zijn bijna kale hoofd. De man die achter hem zit souffleert. Zo weten de omstanders wat er van hun wordt verwacht. De boze geesten die in de stromende regen wellicht aanwezig zijn worden weggejaagd. En daarna is het tijd voor het geslachte varken. Wij zijn ter plaatse direct vegetarisch geworden.

Om te voorkomen dat we een portie aangeboden krijgen vertrekken we bij het aansnijden van het varken. Terug naar lovina, met ice coffee, loempia's en geroosterd stokbrood met tonijn, uitjes, tomaat en kaas.

Een bijzondere dag.

Voor iedereen een dikke knuffel en voor degenen die het op prijs stellen, een dikke KUSSS

Alita

Foto's toegevoegd!

1. Matty:
    10 oktober 2022
    Mooie foto's weer, ik zou ook vluchten hoor als dat varken wordt aangesneden, brrrr
  2. Eva:
    10 oktober 2022
    Nou moet je er wel eerlijk bij gaan vertellen dat de stoepen daar ook niet echt gemaakt zijn op naast elkaar lopen. En regelmatig onderbroken worden door putten zonder deksel of stukjes stoep die foetsie zijn mam. Arm loops koppel kan er ook niks aan doen dat ze achter elkaar moeten lopen!🤣😂🤣
  3. Gerard Heerspink:
    10 oktober 2022
    Wat een mooi verhaal weer. Zo te lezen zijn jullie veel op stap! Maar heel mooi om dat mee te maken! Liefs voor jullie en een dikke knuffel. 🥰