Bijna terug naar normaal

27 maart 2023 - Lovina, Indonesië

Goedemorgen lieve lezers,

Mijn dag is weer begonnen op de gebruikelijke manier. De koffie op het strand was heerlijk. Het bijna meditatieve geklets van de locals is heel rustgevend.

Mijn gedachten dwalen af naar de laatste twee dagen. Ik was op bezoek bij Romi thuis. Met wat hulp in de vorm van geld is hij begin dit jaar verhuisd. Hij dreigde dakloos te worden. Met vrouw en twee kinderen. Nu woont hij vlakbij. Het huis is bijna vrij van schimmels. En er liggen matrassen voor papa en mama en de oom. De kinderen delen een echt bed. De wasmachine die naast het bed staat is gekregen, of eigenlijk geleend. Omdat de koppeling voor de watertoevoer kapot is wordt de wasmachine gebruikt als opbergruimte voor de knuffels van de kinderen.

Zodra je hier uitgenodigd wordt om op bezoek te komen zorg dan wel dat je met een lege maag komt. Je hoort altijd mee te eten.  En de kwaliteit doet niet onder voor de kwaliteit van een restaurant.

Verder is te melden dat de zwemlessen zijn hervat. Ook de dochter van Kadek die hier in de keuken werkt heeft nu les. Zwemlessen en Engelse les. Verdrietige toekomst voor haar. Binnenkort vertrekt haar moeder naar Turkije om daar in een hotel spa te gaan werken. Ze heeft dan drie maanden "opleiding" achter de rug. Een opleiding die in moet houden dat ze 4 verschillende massages moet kunnen geven. De kosten van deze opleiding zijn ook niet mis. In Euro 250. Betaald met geleend geld dat moet worden terugbetaald. Van het minimale salaris waarop kost en inwoning en de kosten van het vliegticket wordt ingehouden.

Over 2 jaar recht op vakantie. Onbetaald. Ze zal moeten sparen van de fooien. De moderne slavernij is overal voelbaar. Pijnlijk voelbaar. De jonge mannen worden geronseld voor cruiseschepen. De vrouwen  voor luxe hotels met spa in Turkije, in Dubai en zelfs in Rusland.  De kleine kinderen worden achter gelaten bij opa's en oma's.

Genoeg weer voor vandaag.

Voor iedereen een dikke knuffel en, voor degenen die het op prijs stellen, een dikke KUSSSS