Help ons en deel deze krant met iedereen in je netwerk..... alsjeblieft?

4 september 2018 - Denpasar, Indonesië

In een tijd van veertien dagen is Lombok getroffen door de ene aardbeving na de andere, honderden naschokken en talloze grote bevingen. Bijna 560 doden zijn er tot nu toe geteld en 80% van de huizen in het dichtstbevolkte deel van Lombok, het noorden/westen, is verwoest.

Duizenden mensen leven als ze geluk hebben onder een zeiltje. De regering van Indonesië denkt minimaal 300 miljoen Euro nodig te hebben om de wederopbouw voor elkaar te krijgen. Het toerisme waar zoveel mensen hun brood mee verdienden is verdwenen.

Al twintig jaar steunen wij onze vrienden en familie in Indonesie op verschillende manieren en ervaren wij zoveel liefde. We zorgden voor de moeder van, de dochter/broer van, het scholingsproject Bali en heel veel verschillende stichtingen waar onze liefde en gedachten naar uit gaan. Na de aanslagen op Bali in 2002 duurde het jaren voordat het toerisme wat de drijvende kurk voor het eiland is weer een beetje op gang kwam en de bewoners weer geld konden verdienen.

We weten hoe Lombok ook in opbouw drijft op het toerisme, toerisme wat er nu niet meer is en wellicht nog jaren op zich zal laten wachten.

Talloze inzamelingsacties zijn inmiddels gestart maar een landelijke inzameling is er niet.

Op Facebook vinden we bijvoorbeeld #handsforlombok, een nederlands intitiatief waar geld wordt ingezameld dat rechtstreeks wordt overgemaakt naar hulpverleners op Lombok en #lombok earthquake relief, een FB groep die het mogelijk maakt om de juiste spullen of mensen op de juiste plaats te krijgen.

De Nederlandse Stichting Harapan Baru, http://www.harapan-baru.com/nld/ die ooit is opgezet om mensen met een beperking op Lombok te ondersteunen richt zich nu ook op de hulpverlening ter plaatse. Lees ook https://www.gelderlander.nl/aalten/hulpverlener-nick-internationale-hulp-slachtoffers-aardbeving-lombok-nodig~a5ba669f/

Wie deze stichting wil helpen kan een bedrag storten op bankrekening NL49RABO0310390249 t.n.v. Stichting Harapan Baru Aalten Nederland, onder vermelding van IK HELP LOMBOK. Deze gift kan worden afgetrokken bij de aangifte inkomstenbelasting (ANBI-status).

Ik worstel en kom boven.

In Nederland hadden we in na de watersnoodramp van 1953 hulp nodig. Heel veel hulp.

En we kregen die hulp ook gelukkig. In ruime mate. Hierdoor leven we in Zeeland nu een stuk veiliger dan 70 jaar geleden.

In Nederland is Groningen ook talloze keren getroffen door aardbevingen, scheuren in de muren en huizen die minder waard worden. Angstige momenten voor onze Groningers. Aardbevingen die nota bene veroorzaakt zijn door mensen en hun handelen.

We kunnen ons nauwelijks indenken hoe het moet het voelen als je huis helemaal is ingestort, er geen schuldige valt aan te wijzen, en er geen verzekering is die ook maar iets dekt? Wetende hoe onze medemensen in Nederland, buren, familieleden of  mensen waar we mee werken soms geen uitzicht meer hebben, geen baan, ernstige ziektes, verdriet, verlies.

Hoe moet het voelen als je je gezin, je familie onder het puin vandaan graaft en met niets meer dan de kleren aan je lijf een onzekere toekomst voor je ziet?

In november zijn wij in Indonesie, op Bali. Geef ons jullie vertrouwen en steun ons door te doneren voor de wederopbouw. Wij beloven jullie: wij brengen alle geld wat gedoneerd wordt rechtstreeks naar het rampgebied op het naburige Lombok. Naar een plaatselijke Stichting die precies weet waar de mensen zijn die het hardst hulp nodig hebben. Via de Stichting Harapan Baru Aalten of in een persoonlijk contact met de vertegenwoordiger van de Stichting ter plaatse. We zorgen dat er aan de eerste levensbehoeften wordt gewerkt. Dat er voor het regenseizoen begint (december) in elk geval waterdichte onderkomens zijn. Dat de doktoren medicijnen hebben, dat de kinderen weer een school kunnen bezoeken.

Laat ons gaan vertellen dat er mensen zijn die aan ze denken en ze steunen na deze verschrikkelijke rampspoed.

Alsjeblieft help mee via NL17INGB 0003552921 (ten name van Alita van der Aa) kun je een bedrag overmaken. Ook 1 EURO. Dat is genoeg voor een dag te eten. Vermeld in elk geval bij de opmerking: IK HELP LOMBOK.

Alle beetjes helpen? Samen komen we verder.

Creatieve inzamelingsacties stimuleren wij, stuur ons jouw initiatief en we zetten graag ons netwerk in om je initiatief te ondersteunen.

Alita van der Aa en Maartje Drabbe.

1. Linda vrielink:
    4 september 2018
    Wat super goed mamalita en Maartje!
    Tuurlijk ga ik jullie steunen!
  2. Alita:
    4 september 2018
    @ Linda Vrielink: Je bent echt een rots in de branding schat! Dank je wel.
  3. Els:
    4 september 2018
    Mooi innitatief hoor. Ik doe mee.
    Gr Els