Een krab gered.

6 oktober 2022 - Lovina, Indonesië

Goedemorgen lieve allemaal.

Als ik vanochtend mijn kamer uitstap heeft Huib de tafel al gedekt voor het ontbijt. Het is 6 uur. De puzzel ligt weer klaar en de dag mag beginnen.

Dan vertelt Huib dat er een krab in het zwembad ligt. Het is een grote. Die moet gered worden. We hebben geen van beiden zin het water in te gaan en dit met blote handen aan te pakken. Gewapend met een vloertrekker en een mop pakken we het karwei aan. Het duurt zeker een kwartier voordat we het klusje geklaard hebben. De krab ligt naast het zwembad en kijkt ons allesbehalve dankbaar aan. Met een veger en blik verhuist hij naar de bosjes.

Tijd om aan de koffie te gaan. Hier vinden we de kleuter van de warung nu eens niet met het mobieltje van vader of moeder op de bank in de keuken. Hij heeft een gele plastic shovel en schuift steentjes van links naar rechts en terug over het strand. Zodra hij in de gaten heeft dat wij naar hem kijken stapt hij over op verstoppertje spelen achter een grote tafelpoot. Er wordt zelfs aarzelend gelachen.

Zodra Huib het bakje weer aan de shovel heeft vastgemaakt blijft hij bij ons aan tafel spelen. Met de shovel muntjes verzamelen en ze in een leeg sigarettenpakje kieperen, ontdekken dat ze rammelen en ze verstoppen in de ene of andere hand. Wij spannen samen tegen Huib.

Met zo'n aandoenlijk tafereel blijf je glimlachen. En de dag is nog geen 2 uur oud. Het ANWB koppel loopt van links naar rechts en terug. Deze keer meest naast elkaar.

Hier heb je de kans met kleine dingen een groot verschil te maken. Koming, van de warung waar we gisteren rujak aten, heeft van Yvonne een leesbril gekregen. Hij kan weer lezen wat er op de Bali kalender staat. En studeren voor "holy man". Een job waar niemand voor kiest. Maar ja, iemand moet het doen.

Vanmiddag hebben we een paar uur regen. Het zwembad loopt over. Het is stukken koeler dan gisteren. De airco in onze kamer gaat uit en ik doe een 3/4 legging aan.

Elke dag is anders en anders is zo mooi.

Voor nu voor iedereen een dikke knuffel en voor degenen die het op prijs stellen een dikke KUSSS

Alita

1. Pien:
    6 oktober 2022
    Als ik het zo zie is de krab toch niet zo ontzettend groot? Hou je vinger er naast, dan kan ik de verhoudingen beter zien :). Maar het is goed dat jullie de krab hebben gered. In zoet/Chloor-water heeft de krab niet zoveel overlevingskans. Jullie zijn weer levensreddend bezig geweest.
    En een overlopend zwembad is ook weer grappig. Misschien wordt het water er wel iets kouder van...
    Overigens zijn de hangers met de afdruk wel erg mooi!
  2. Maartje:
    7 oktober 2022
    Prachtig om te lezen zo zijn we er toch een beetje bij!