Sweet 17

31 maart 2023 - Lovina, Indonesië

Goedemorgen lieve allemaal,

Gisteren bij een super feestje geweest. Ana is 17 geworden. Zij is het meisje waar ik schoenen uit Nederland voor heb meegebracht. Zwarte sneakers maat 42,5. Die zijn hier niet te koop. Die schoenen zijn voor school. Gisteren liep ze op fancy slippers en een goudkleurige lange jurk. Dresscode voor de gasten was zwart. Een prachtig gezicht daar op het feest. Bekijk vooral de foto's.  Het leek een trouwerij met zoveel pracht en praal. Compleet met een geweldig buffet en live muziek. Ik schat ongeveer 85 gasten.  Mega boeketten bloemen. En een piramide van  cadeautjes. Die vandaag pas geopend zullen worden. Ana mocht voor het eerst ook alcohol drinken. Ze deelde een biertje met vrienden.

Wanneer je hier 17 wordt is het vaak de eerste verjaardag die gevierd wordt. Maar zo groots als bij Ana is niet weg gelegd voor iedereen. Het jaar dat nu voor haar ligt gaat grote beslissingen vragen. Haar vader was Nederlander. Dat geeft haar het recht, of liever gezegd plicht, om de nationaliteit te kiezen. Vanaf 18 jaar is een dubbele nationaliteit niet toegestaan in Indonesië. Als ze kiest voor de Nederlandse nationaliteit wordt ze hier direct buitenlandse. Met alle regels die daar bij horen zoals visumplicht. En ze mag dan ook geen grond of huis bezitten. Ze is enig kind, haar vader is overleden en haar moeder kan haar dus bij overlijden niets nalaten. Ze kan wel zorgeloos in Nederland studeren. Het zijn nogal wat keuzes.

Ik ga vanmiddag weer Engelse les geven. Aan jonge mannen die op een cruiseschip willen aan monsteren.  En vanavond heb ik met Tanja afgesproken om de stroopwafels te brengen. Opnieuw een dag vol uitersten. Maar eerst ontbijten. Er staat een bakje gebakken banaan  voor me klaar dat Romi voor me heeft mee genomen. Hij had gisteren een ceremonie in zijn geboorteplaats. En al dat eten dat daarvoor gemaakt was kwam  natuurlijk niet op. Maar ja, dan deel je het toch? Geeft vast bodem aan zijn karma. Delen is heel belangrijk. Hiervan kunnen we in het westen nog wat leren.

Voor nu, voor iedereen een dikke knuffel en, voor degenen die het op prijs stellen, een dikke KUSSSS

Alita

1. Yvonne en Huib:
    31 maart 2023
    Keuk om mee te reizen. Een knuffel voor jou en Tanja❤️❤️
  2. Riet Heerspink Christiaansen:
    31 maart 2023
    Wat een mooi verhaal Alita. Wat hebben we hier luxe en dan nog mopperen he.!❤️
  3. Matty:
    31 maart 2023
    Wat een feest weer voor een 17 jarige, en zoveel eten ....