Trouwerij en gekleurde lenzen

24 maart 2023 - Lovina, Indonesië

Hoi allemaal.

Deel 1 van de trouwerij is achter de rug. Wat een happening was dat zeg. Putra, en dus ook zijn dochter Ayu, woont in Singaraja. De voormalige hoofdstad van Bali kenmerkt zich voornamelijk door vergane glorie. Het is rommelig en druk. Ze wonen in een klein huis. In een steeg van ongeveer een meter breed. De huisjes staan dicht op elkaar. Hoe ze een trouwerij weten te organiseren is bewonderingswaardig. Alles is versierd met gekleurde doeken. Ook het erf van de buren dat is ingericht als een pop-up restaurant. De plastic tuinstoelen zijn bekleed met knalrode hoezen.

We hadden de instructie gekregen om 9 uur aanwezig te zijn. Onze chauffeur had dit niet helemaal goed onthouden dus we kwamen tegen kwart voor tien. Niet erg, we waren toch nog de eersten.

De bruid zit dan al uren in de slaapkamer die gebruikt wordt als make-up ruimte. Vier of meer lagen make-up en groene contactlenzen in. De nepwimpers maken het plaatje compleet.

Uren later zijn alle gasten gearriveerd. Eten, drinken en kletsen. De heilige man die ook bij dit ritueel aanwezig hoort te zijn wrijft in zijn handen en over het koperen belletje dat later onophoudelijk zal rinkelen.

In de woonkamer vormt zich een kring van wijze mannen rond het bruidspaar. De geboden en verboden worden uitgelegd aan het bruidspaar. Duurt toch ook weer een uurtje. Eindelijk is het tijd voor de holy man en zijn rituelen. Belletje, water en veel bidden en bloemetjes.

Als dit achter de rug is zijn ze getrouwd. Ayu is nu de verantwoordelijkheid van haar echtgenoot. Putra heeft het er niet makkelijk mee.

Deze ceremonie doen ze vandaag nog een keer over.  Bij de ouders van de bruidegom. Die wonen net ten noorden van Ubud. Twee en half uur rijden van hier.

Kijk vooral ook even naar de foto's.

Gisteravond was het druk op het strand. Ik heb iets nieuws geleerd. Op nieuwjaarsdag, de dag na Nyepi, is het vanaf zonsondergang feest voor de singles.

Die komen in groepen meisjes en jongens naar het strand en mogen dan iemand van hun gading aan de haak slaan en kussen. Om vervolgens een emmer water over zich heen te krijgen.

Sorry, link in het Engels Omed-omedan is a ceremony that is usually held every year after Nyepi by young people Banjar Kaja, Sesetan Denpasar, Bali. Omed-omedan comes from the Balinese language means that a tug - pull. The origin of this ceremony is not known for certain, but it has long since ancestors and preserved for generations.Omed-omedan involves youth sekaa teruni or young people aged 17 to 30 years old and unmarried. Omed-omedan procession began with praying together to invoke safety. Then men and women will be split into two groups that will one by one they will be in the wine or in cooperation with their respective groups and then kiss, then within a few seconds, they will flush by a few buckets of water while kissing.

Deze gewoonte is heel plaatselijk maar hier op het strand dus ook te vinden.

Voor nu, voor allemaal een dikke knuffel en, voor degenen die het op prijs stellen, een dikke KUSSSS

Alita

1. Guust:
    24 maart 2023
    Hans wordt in de kleding geholpen. Ben je ook in de kleding gegaan? Ja je weet dat tijd is als elastiek. Als ze feesten wordt wel alles uit de kast getrokken. Op naar het volgende feest❤️😋
  2. Pien:
    24 maart 2023
    Het bruidspaar ziet er prachtig uit. Alleen al die lagen make-up... met die warmte.... En dan mag je nog geen gekke bek trekken, want dan kraakt alles er af :). Dapper hoor.
    We hebben een Brabants kwartiertje een een Balinees uurtje :)
  3. Gonny Elsjan:
    25 maart 2023
    De bruid ziet er prachtig uit, jij ook trouwens,