Elke dag is er wel iemand jarig
16 juni 2026 - Mindelo, Kaapverdië
Hallo lieve allemaal,
Het is bijna niet te geloven dat we hier pas ruim een dag zijn. Maartje had een sportschool in de buurt gevonden en dat was voor haar de planning voor vandaag. Eerst sporten. Ze komt na ruim een uur terug met een mega stuk chocolade taart. Er was iemand jarig. Maar goed, wij moesten nog ontbijten dus de taart in de koelkast. Dan eten we omelet, broodje kaas, fruit met yoghurt.... en dan komt de volgende chocolade taart tevoorschijn. Hier was een van de gasten jarig en dan wordt er weer taart gegeten. We plannen om dan maar laat te lunchen en gaan aan de wandel. Het vals plat met gaten in de weg went toch aardig. Onderweg naar de markt komen we een ijssalon tegen. Ja hoor, eerst ijsje eten. Als we de geuren van vis en Chinese makelij kleding ruiken weten we dat we er zijn. Een t- shirt voor Guust, een jurk in het design van de vlag van Kaap Verdie, blauw beide, en een roze jurk met schildpadden voor mij. We hebben heel veel pret. En de marktkooplui ook.
De lunch eten we bij een heerlijk cafeetje. Tot nu toe veruit het beste van alles. Naast ons zitten twee meiden. De ene komt uit Marokko en is opgegroeid in Spanje en de ander komt uit Argentinië. Ze reizen al vijf jaar de wereld rond zonder vaste woon of verblijfplaats. Ze gaan ergens in de komende twee weken op een jacht mee naar Senegal en daarna naar Gambia. Vervolgens de oceaan weer over richting Brazilië. Welk werk ze aan boord moeten gaan doen is nog niet besproken. De kapitein is even naar Duitsland om een motoronderdeel te halen. Als ik vraag waar ze leuk werk hebben gehad zeggen beiden Duitsland. Hier werkten ze in de winter. Wegen sneeuw en ijsvrij maken. Met zout en zand. Zakken van 25 kilo. Twee gespierde spijkers met reislust! Dat ze beiden nog nooit op een boot gevaren hebben, zeker niet zonder land in zicht, deert ze niet. Ze geloven in hun keuzes en mij hebben ze ook overtuigd.
Dan nog even een uurtje op het strand totdat we het koud krijgen. En gezandstraalde lijven krijgen. Voor mij een kop goddelijke groentensoep en Maartje eet friet. Moet kunnen op de verjaardag van Lena.
Morgen op de planning om een dagje met een auto over het eiland te toeren. En op het boodschappenlijstje moeten zakdoekjes. Ik ben flink verkouden geworden. Meestal maximaal 1x per jaar ben ik verkouden en dat is nu.
Voor iedereen een dikke knuffel en voor degenen die het op prijs stellen, een dikke KUSSSS
Alita

Ook gefeliciteerd met Lena, dus nog eens taart eten!
Genieten dus daar met zijn tweetjes, groetjes.