Als ik ergens de pest aan heb....

18 april 2015 - Lovina Beach, Indonesië

Hallo lieve allemaal,

Als ik ergens de pest aan heb is het wel aan sinaasappels pellen, of noem je dat schillen? In elk geval als de sinaasappel in kwestie geen "navel" sinaasappel is.

Vanmorgen moest ik er toch aan geloven. Ik had van Suci een zakje restanten van de offertjes meegekregen. Een drakenvrucht, of dragonfruit zoals het hier dan heet, is goed te doen. Het lijkt van binnen op een kiwi maar dan in het rood en je kunt hem heel makkelijk leeg lepelen uit de harde rode schubbige huid. De mandarijn was ook goed te doen ondanks de enorme hoeveelheid pitten. Hoe komt het toch dat in onze regio de mandarijnen wel pitloos gekweekt kunnen worden maar hier niet? Er zat ook een appel in het zakje die een beetje droog smaakte. Of eigenlijk gewoon geen smaak had. De mangostine is heel erg lekker. Sommige partjes bevatten een pit die door de bevolking hier gewoon wordt doorgeslikt maar met het formaat van een reuzencapsule voor mij toch een maatje te groot is. De smaak is prima.

En daar was dan nog de sinaasappel. Ik had hem ook gewoon kunnen weggeven natuurlijk. Helaas wist al het personeel van mijn hotel dat ik hem ook had gekregen en dan is weggeven geen optie natuurlijk. Een gegeven paard.... enz. enz.

Gisteren heb ik bij de meiden op het strand gegeten. Lunner, een kruising tussen lunch en diner. Net zoiets als brunch maar dan 's middags. Omdat ik rond lunchtijd lekker lag te slapen was het al half vier toen ik weer trek kreeg. En op een paar kokoskoekjes kun je de dag niet door. Er zat ook een jonge fransman, duidelijk voor het eerst alleen op vakantie. Die was aan het proberen van zijn kater af te komen. Misschien dat dit zijn lijkbleke kleur ook verklaarde.

De avond tevoren had hij met de lokale jeugd een drinkgelag op het strand gehouden waarbij zijn inbreng een fles wodka was geweest. De anderen hadden bier, arak, whiskey en dergelijke ingebracht. Het bleek dat je alles kunt mixen, dat je maar weinig cola of sprite nodig hebt om te mengen en dat je de dag erna een enorme kater hebt. Want alles moet op. Zonde om weg te gooien.

Ik bestelde een bordje nasi goreng en de eenzame fransman vond dat ook een goed idee. Zo zaten we samen op het strand, fles water tussen ons in. Hij zweette na twee happen uit al zijn voegen. Beetje pittig toch voor hem. Maar wie weet is hij daardoor wel sneller van zijn kater afgekomen. Ik zal het nooit te weten komen. Hij wist zijn bord half leeg te eten en haakte toen af. Dit rondje heb ik gewonnen.

Volgende week vrijdag ga ik mijn opwachting maken bij een middelbare school. Ik mag voor een paar uurtjes engelse les gaan geven. Zelfs zonder dat ze me ooit gezien, laat staan gesproken hebben mag ik wel elke dag komen is me verteld?! Zou ik in Nederland ook zo makkelijk aan het werk kunnen komen? In elk geval moet ik me nu dus gaan verdiepen in de lesstof die ze krijgen. Het moet wel een leuke les worden natuurlijk.

@ Yvonne: de tandpasta, ragertjes en flosdraad zijn terecht gekomen bij Sjaki-tari-us. Een instelling voor verstandelijk beperkten met vestigingen in Ubud en Singaradja. Ze zijn super gelukkig en Parodontax heeft een smaak die ze waarderen.

Nu maar weer even mijn dagelijkse oefeningen doen. Beetje zwemmen, wandelen en vooral mijn lachspieren trainen.

Voor iedereen een dikke knuffel en voor degenen die het op prijs stellen,

een dikke kusssss,

Alita

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Maartje:
    18 april 2015
    Hi mams! Wat een heerlijkheidjes weer! Ik kan me zo goed indenken hoe je daar zit, de geuren, de smaken, de lieve mensen! Ik zou ook wel een bordje nasi (campur dan in mijn geval) lusten. Lekker met de tempé goreng van Beatrice! Hoe gaat het met iedereen daar? Geeft je Mardi & Cobra & Mira en natuurlijk Little Eric en de Familie veel liefs van ons? Extra knuffel voor kleine Alita! Ik kijk er naar uit om even te Skypen!
    Fijne dag, geniet ervan!! Ik glimlach mee tussen de lenteknopjes hier!
    Liefs knuff!!
  2. Alita:
    18 april 2015
    Blijft voor mij toch de vraag: heb je hem/haar nu wel of niet opgegeten? Of toch stiekem weggemoffeld op het moment dat de goden even niet naar je keken? Fijne dag nog vandaag en tot skypes. Kusss
  3. Yvonne Houps:
    18 april 2015
    Weer genoten, zoals steeds als ik je krantje lees, van je verhalen. Fijn dat de tandpasta goed is terecht gekomen. Ik ken die Sjaki-tari en ik weet waar ze in Ubud zitten. Ook wel eens een televisie-programma over gezien.
    Kijk weer uit naar je volgende verhalen.
    Knuffel.
    Yvonne
  4. Maartje:
    18 april 2015
    ja het verhaal van de verdwenen sinaasappel met een halve schil....;-)

Ik heb trouwens stiekem die flosdraadjes geprobeerd die mee naar Bali moesten Yvonne (een paar maar hoor... ;-) en die waren écht geweldig!!! Wat fijn voor de mensen daar! Ik ken die stichting mam! had het er vorig jaar met danny nog over toen we in Sanur waren samen!! Goed werk!!
    xxxxx
  5. Hennie Herfst:
    18 april 2015
    Genoten met mijn zieke lijf.
  6. Alita:
    18 april 2015
    voor degenen die een beetje verrast zijn door de eerder geplaatste reactie van "Alita".... dat was ik niet maar Guust die niet in de gaten heeft gehad dat hij bij de reactie zijn eigen naam en emailadres moest invullen ;-))
  7. Guust:
    18 april 2015
    Ja, dat heb je ervan als je even niet oplet.
  8. Hennie Herfst:
    18 april 2015
    Ja. Ja Guust. Heb jij het weer gedaan.
  9. Els Louweret:
    19 april 2015
    Wat leuk dat je les gaat geven op school! Zal je wel goed af gaan hoor juf !
    Hè Alita probeer je de kleine Adi nog eens voor mij op de foto te zetten, ben zo benieuwd of hij veel veranderd is !
    Geniet nog van je vakantie, het is hier ook lekker weer. Gr v ons