Economie bij het ontbijt.

16 april 2015 - Schiphol, Nederland

Hallo lieve allemaal,

Omdat ik de enige gast ben in het hotel heeft het personeel ook tijd over. Bij het ontbijt ben ik dus even bijgepraat over de economie op Bali. Of misschien wel in heel Indonesië maar dat kan ik niet controleren natuurlijk. Het lijkt heel onbeleefd naar onze westerse maatstaven om iemand naar zijn maandelijks inkomen te vragen maar gelukkig is dat hier niet zo want anders was ik niets wijzer geworden.

Het personeel van dit hotel verdient een vast salaris van 1.500.000 per maand. Niet gelijk allemaal in de gordijnen vliegen nu want miljonair zijn op Bali stelt niet zo heel veel voor. Voor een euro krijg je op dit moment 13.400 roepia. Een salaris dus van iets meer dan 100 euro. Wat moeten ze daarvoor doen? Iedere dag werken van 7 tot 4 of van 8 tot 5. Afhankelijk van de dienst die ze hebben. Per maand hebben ze recht op 3 vrije dagen. Mogen ook opgespaard worden. Stel dat een gezin maar 1 kostwinner heeft moeten daar dus alle kosten van betaald worden. Bij een huurhuis is dat voor een éénkamer woning met "buitenbadkamer", lees mandibak en toilet dat met een bakje water moet worden doorgespoeld, een huur van minimaal 400.000. De kosten voor rijst zijn per maand minimaal 200.000. En dan de kosten voor wat groenten, vis of vlees erbij, ook per maand een fiks bedrag, 300.000. De kosten voor schoolkinderen zijn afhankelijk van het type school en de afstand naar de school. Voor een kind op de middelbare school zijn die kosten al gauw 700.000 per maand als ze met de brommer (gekocht op krediet) naar school gaan. Per maand moet er namelijk minimaal 500.000 worden afbetaald op de brommer en zonder brommer kom je hier echt nergens.

Dan nog wat geld voor arts, kleding en de ceremonies die ze verplicht zijn bij te wonen , het is duidelijk? Elke maand komt ieder gezin heel snel geld tekort. De manager van dit hotel vertelde me dat ze voor een gewoon simpel leven met een gezin van man, vrouw, twee schoolgaande kinderen een inkomen nodig hebben van 3.000.000 per maand. Alleen dan hoeven ze geen land te verkopen aan buitenlanders.

Een varkentje uit mijn biggenproject is dan ook een heel erg gewild item. Hiermee kunnen ze fokken en een bron van inkomsten genereren die heel welkom is.

Overigens, het personeel van het hotel verdient een bovengemiddels salaris.De serveerster in het o zo mooie Bintang Bali, een restaurant met uitzicht op zee, verdient de helft.

Dikke knuffels en voor degenen die het op prijs stellen......

Een dikke kusssss

Alita

1. Ria:
    16 april 2015
    Leuke ontbijt verslagen om te lezen. Geniet ervan.
  2. Riet:
    Lieve schat.

Wat heerlijk om de ochtendkrant uit Bali weer te ontvangen.
    Van de week visite gehad van dat Balinese vrouwtje uit Nussa Dua. Ze is hier voor 4 weken. Daar verdienen ze in het hotel 300 euro, nog geen vetpot maar wel heel veel toeristen. De boodschappen waren daar ontzettend duur geworden zei ze. Alita als het lukt zou je dan eens 2 tuindecoraties kunnen meebrengen. Als ik geld moet overmaken geef je je nummer maar door. Maar wel volledig. Vorige keer lukte het niet.
    We horen het nog wel. Geniet er nog lekker .
    Liefs en knuffels van ons. xxx
  3. Stephen Lindenhoff:
    16 april 2015
    Alita, has the rain stopped ?
  4. Hennie Herfst:
    17 april 2015
    Ongelooflijkk veel inderdaad wat ze bij villa Yaja verdienen vergeleken vele mensen di ik hoor wat er zoal verdiend wordt.