Mantra's en onthechten.

3 maart 2013 - Schoondijke, Nederland

Ik kom net uit bad en heb een half uurtje of zo liggen denken over dat wat ik vanmiddag op televisie zag. Het was een programma op Nederland 2 en toen ik begon te kijken was het programma al een tijdje bezig. Het ging over hindoeïsme (de Indiase variant) en de bouwstenen die je hierin kunt ontdekken. Nou ja, misschien zeg ik het zo ook niet helemaal goed maar ik ga toch maar verder want anders ben ik de draad van mijn verhaal kwijt. Ik heb niet zo heel veel met al die religies maar als er zoveel mensen op de wereld rondlopen die er op de een of andere manier baat bij hebben zullen er ongetwijfeld ook aspecten aan zitten die ook voor de “niet” of minder gelovigen van pas kunnen komen. Het moment dat ik in het programma binnenviel was het moment dat een man, een mooie man, ging uitleggen dat het leven uit vier fasen bestaat volgens het hindoeïsme. Bij de Indiase variant dan. Dat het een mooie man was maakte het wel makkelijk om te blijven kijken en luisteren trouwens. Elke fase beslaat 25 jaar en het ultieme doel is dat de mens na het doorlopen van alle fases genoeg losgemaakt is van het aardse bestaan dat de overgang na het volgende leven makkelijk te doen is. De fase waarin ik nu leef is de derde fase. De zogenaamde onthechtingfase. Ik heb tot mijn 75e de tijd om te onthechten van het aardse bestaan om daarna nog 25 jaar de tijd te hebben om daarvan te genieten of zo en een vloeiende overgang te hebben naar het volgende leven. Ik zal het allemaal nog een keer ergens moeten nalezen want ik bedenk me nu dat ik niet zo heel goed weet waar de tweede fase goed voor is. De eerste weet ik wel want dat is de hechtingsfase. Je kunt ten slotte niet onthechten als je nergens aan gehecht bent. Je ouders, je woonplaats, de hond van de buren, je allermooiste theelepeltje, je kunt je overal aan hechten en de kunst is dus om voor je dood te zorgen dat je ook overal van onthecht. Dat kan door niet elke zondagmiddag bij je ouders op bezoek te gaan, ze zijn dan wel 85 maar jij bent boven de 50 en je bent aan het onthechten en daar zijn zij al mee klaar. Door spullen weg te geven want hoe belangrijk is het nou echt allemaal? Of door te gaan verhuizen en de fysieke afstand te gebruiken om te onthechten. Het gebruiken van mantra’s en mediteren zijn hulpmiddelen om dat allemaal te doorstaan. Dat gebruiken van mantra’s is wel een mooi hulpmiddel om allerlei minder leuke dingen te ondergaan zonder er onder door te gaan.. Zo moest ik afgelopen week twee keer naar de parodontoloog. De eerste keer had ik de IPod van Guust geleend waar drie Tibetaanse mantra’s op staan. Tijdens de behandeling, verdoofd weliswaar maar nog steeds heel vervelend, heb ik me zo goed kunnen ontspannen dat ik het op dag twee niet eens meer erg vond dat ik de IPod was vergeten. Alleen de gedachte aan de mantra’s van de dag ervoor was al genoeg om de behandeling te doorstaan. Ja, nog steeds met verdoving dat wel. Ik neem me voor om in Bali eens goed te gaan onderzoeken wat het grootste verschil is tussen het Indiase hindoeïsme en het hindoeïsme op Bali. Word vervolgd dus.

Dikke knuffel en voor degenen die nog aan me gehecht zijn: een dikke kusssss.

Alita

1. Buurtje:
    3 maart 2013
    Grappig dat je aan onze hond dacht ;) je verhalen zijn erg leuk! Groetjes
  2. Ingrid:
    3 maart 2013
    Je moet maar eens meegaan naar de yoga. Er zijn ook veel boeken hierover. Groetjes
  3. Maartje:
    3 maart 2013
    oh mama toch... ga maar eens mee naar Yoga inderdaad.... Mooi verhaal. Zou het ook zo kunnen zijn dat je niet alles hóeft te begrijpen ;-) knuf!!!
  4. Wendy:
    4 maart 2013
    Feel connected 3 maart Flowkalender 2013

Moe van de donkere dagen?
    Doe als de Hindoes met het holifeest.
    Alle negativiteit gaat op de brandstapel en de komst van de lente (en het goede) wordt gevierd !
  5. Jim:
    8 maart 2013
    ..onthechten biggen sneller?....ik heb net "Herdis" geadopteerd...
  6. Alita:
    9 maart 2013
    Net voor de tweede keer vandaag een telefoontje naar Bali gepleegd. Nu om te vertellen dat Herdis de naam moet worden van het biggetje waar Adek morgen naar op zoek mag gaan. Super Jim :-). Als ik een uitgever zoek voor mijn boek dan weet ik je te vinden.
  7. Aly:
    9 maart 2013
    Ik ben nog steeds aan je gehecht ;)