Reizen met een missie

dinsdag 23 augustus.

Zaterdag vertrokken en nu al weer dinsdag. Het gaat wel heel snel. In vogelvlucht wat er allemaal gebeurd is. Zaterdagmiddag heb ik op de camping kennis gemaakt met vrouw en dochtertje van Edo. De caravan is nu voor een paar maandjes weer in gebruik door de rechtmatige eigenaar. Heerlijk om te zien dat Mitzie (vrouw) en Toetie (dochtertje) recht uit de jungle van Guyana zo snel kunnen aarden in Nederland. Toetie op haar fiets met zijwieltjes reed binnen 24 uur al de hele camping over en wist ook een paar super blonde jongetjes te verleiden met haar op de trampoline te komen spelen. Zo zonder taal gaat het contact maken misschien nog wel sneller dan met taal. We hebben heerlijk kunnen bijkletsen, mijn haar is een keer of dertig geborsteld door Toetie die dat wel een sensatie vond: geen Afro haar en ik kon het ook met Mitzie goed vinden. Ze vond het jammer dat ik nu met vakantie ging nu zij er net zijn. Maar ja, ze blijven nog een tijdje dus we gaan het contact over een week of drie wel verder aanhalen.

's Avonds in het hotel kon ik de slaap slecht vatten. De hele tijd spookte Marjolein door mijn hoofd. Onze belofte aan elkaar om samen naar het huwelijk van Adek te gaan.... Zou haar ziel onder mijn arm kruipen en zou er op tijd een eind aan haar lijdensweg komen? Zondags op Schiphol sprak ik Yvonne (moeder van Marjolein). Ze vertelde me dat Marjolein op zaterdagavond laat rustig is ingeslapen. En daar sta je dan. Peukje roken buiten in de drukte van vertrekkende zenuwachtige passagiers die je geen deelgenoot kunt maken van je verdriet. Tranen van opluchting en verdriet rolden over mijn gezicht en dan komt er geen mens naar je toe die eens even een arm om je heen slaat. Hoe anders is het dan zodra je op Bali komt.

De vlucht was goed, het bleek toch Malaysia Airlines te zijn. De Star Alliance tussen KLM, Singapore Airlines en Malaysia Airlines geeft trouwens wel een probleem met vluchtnummers. Op mijn E-ticket stond KL4103 en de vertaling naar de praktijk gaf MH017. Gelukkig reis ik niet voor het eerst en kon ik het grondpersoneel uitleggen dat ik met mijn KLM ticket bij Malaysia Airlines in de goede rij stond. Anders was ik hier nu nog niet geweest ben ik bang.

Adek en verloofde waren er op tijd en een paar ongebruikelijke stops onderweg (KUTA beach en en de Mac op verzoek van verloofde) waren we 's avonds rond half zes in Lovina. De ohhh's en ahhhh's waren ook deze keer de welkomstmuziek. You are back again!!! Mamalitaaaaaa!!! Kamer met airco deze keer en flink afgedongen. Ik was al bijna weggelopen toen ik toch op mijn prijs per kamer van de in alle haast gebelde manager een akkoord kreeg. Het kost wat tijd maar dan heb je ook wel succes.

De avond is niet anders verlopen als anders. Even wat drinken, klein beetje eten nog en veel kletsen. Iedereen kende Marjolein ook en dat maakte het wel behoorlijk emotioneel. De mooiste foto's van Marjolein van de laatste paar weken heb ik laten zien en we konden samen huilen. Vrijdag als in Nederland de uitvaart is houden wij hier een kleine ceremonie met de vrienden van hier.

Op de valreep voordat ik me aan de nachtrust kon gaan wijden kreeg ik ook nog een nieuwtje van hier te horen. Luh (ja, de zus van Bagi en manager van het Suma Hotel) was zwanger toen ik hier de laatste keer was. Niets van gezien en zij heeft ook niets verteld. Morgen is de drie maanden ceremonie. Het is een meisje en morgen krijgt meisje ook een naam. Natuurlijk ben ik uitgenodigd en dat gaf me vandaag gelijk iets te doen. Babykleertjes shoppen. Putra heeft me op de brommer meegenomen en we hebben samen gewinkeld. Roze roze of roze?

Ja en verder? Verder houdt iedereen stevig zijn of kaken op elkaar en praat (nog) niet over de corrupte bankdirecteur die er met ieders spaargeld vandoor is gegaan. Verder is er hier ook een nieuw restaurant geopend. Nederlandse eigenaar en dat valt niet te missen getuige de uithangborden. Vanuit Warung Dewi aan de overkant had ik er een goed zicht op. Mijn nasi campur en Es the smaakten prima en voor het geld dat ik daarvoor kwijt was had ik aan de overkant nog geen servetje kunnen lenen.

Het is nu half twee en ik ga op zoek naar Mira om te zorgen dat de kleding die ik van Hennie heb meegekregen gekopieerd kan worden. Daarna even swimming pool en een middagdutje. Mama is reading a book too....

Het is een beetje onsamenhangend begin van de Bali krant maar dat ligt aan de jetlag zeg ik maar. Of aan het weer, of de atmosfeer. Ik ruik de warmte en proef de zon.

Tot snel weer lief Nederland. En, voor iedereen die het op prijs stelt een dikke kus en knuffels.

MamAlita

1. Guust:
    Hi mop,
    Je verhaal nu gelezen. Het zijn weer een hoop indrukken die je hebt opgedaan. Natuurlijk kennen ze je daar zo zoetjes aan wel als je al een jaartje of 10 op Bali en in Lovina komt. Gezellig weer bijgekletst en gelijk weer een ceremonie. Ja, dat kan je daar verwachten, steeds weer een verrassing. Skyp doet het goed maar via de telefoon wil het nog niet maar dat komt ook wel voor elkaar. Maak er maar een fijne avond van en pas goed op jezelf en een big hug van mij.
  2. Maartje:
    23 augustus 2011
    Lieve mam! Fijn te lezen dat je de atmosfeer van Bali goed in je op kan nemen en je kan laten overweldigen met alle liefde van daar. Het is een erg bizarre reis welke je niet snel zal vergeten. Prachtig dat er vrijdag een ceremonie is samen voor Marjolein, may she rest in peace, in gedachten ben ik bij jullie! Ik bel je gauw. hele dikke knuffels vanaf mijn computertje op de jr flex ;)
  3. Yvonne Houps:
    Lieve Alita,

Misschien even goed te weten dat het afscheid om 10.30 uur Nederlandse tijd zal plaatsvinden in de Spieghelkerk in Bussum en ongeveer 1 uur zal duur. Daarna vertrekken we naar de Algemene Begraafplaats in Laren waar zij om ca. 12.00 uur begraven zal worden.

Liefs Yvonne.
  4. Jopie:
    23 augustus 2011
    Namaste! haha.... O nee, selamat Pagi als je dit leest! ;-)
    Wat moet het heerlijk zijn om daar weer te lopen. Maar ik snap ook zeker je dubbel gevoel. Raar moet dat zijn Alita...
    Als ik het zo weer lees, lijkt het letterlijk of ik een vliegje ben die alles mee ziet en ruikt. Dus we genieten mee van je verhalen!
    Doe rustig aan daar, kom ook een beetje tot rust.
    Geef je Annie en little Erik een dikke knuffel! Een collega van mij, Niels, heeft laatst nog een brief afgeven van mij aan Annie in Lovina. Zo cool. Ze zullen het wel vertellen.
    Alita, ik hoop dat je kan genieten en je virituele rugtas een beetje lichter kan maken. Ik zou gewoon deze tas lichter meenemen naar huis, maar je echte tas vol ivm kadootjes voor mij :-)

groetjes Joost
  5. Gonny Elsjan:
    24 augustus 2011
    lieve Alita, fijn dat je reis goed is verlopen en je weer zo geniet van je geliefde Bali. Snap ook je verdriet om Marjolein waarover je vertelde toen je bij ons was. Mijn moeder is nu thuis in haar eigen appartement maar ik vrees dat het niet al te lang zal zijn. Ze is volkomen afhankelijk van zorg om haar heen. Geniet en ik volg je op je reis. Zal vrijdag een kaarsje voor Marjolein aansteken, gr. Gonny
  6. Els:
    24 augustus 2011
    He Alita, wat fijn dat je ondanks t verdriet van Marjolein, toch weer kunt genieten van alles in Bali, fijn dat er vrijdag een ceremonie is voor haar, met lieve vrienden die haar goed gekend hebben.
    We lezen je brief dan ook weer met veel plezier, en de herinneringen komen weer boven, net of we er ook weer een beetje zijn!
    Geniet ervan, groetjes Johan en Els
  7. Eva:
    Hey lieve mama.
    Wat ben ik blij dat je zoveel lieve mensen om je heen hebt daar die helpen om je rugzak leeg te gooien! Gewoon touwtje losmaken en omkiepen dat ding!
    Ik zal vrijdag een kaarse branden voor Marjolein. Ben er zeker van dat ze ook bij jou is.
    Eigenlijk ook wel weer heel mooi he? Een afscheid, maar ook een nieuw begin op Bali. Wil je Luh alsjeblieft een hele dikke knuffel van me geven? Ik ben zooo blij voor haar dat het nu toch gelukt is! Alsof het zo moest zijn...

Nah mams, geniet, lees zo af en toe een 'boekje' en verder zoals joost al zei...ruimte maken in die rugzak voor cadeautjes! Hahaha
    Saya cinta kamu!

Bambi
  8. Wendy:
    25 augustus 2011
    Hé meissie,
    goed om te horen dat je warm ontvangen bent door je Balinese vrienden en dat jullie samen afscheid nemen van Marjolein. Zij zal zeker over jullie schouders meekijken hoor.

tja met een volle rugzak aankomen en weer terugkomen met een volle... Je hebt iig de tijd om veel bagage over boord te gaan gooien en deze aan te vullen met "speciale kadootjes" bagage!

Enjoy life want elke dag is er weer 1 die ze niet meer van je af kunnen nemen. Zal aan jullie denken vrijdag!

Fijne vakantie nog.... retourknuffel Wen