Yoga en Melasti

20 maart 2023 - Lovina, Indonesië

Goedemorgen allemaal.

Vandaag is het Melasti. De kinderen zijn aan de beurt vandaag.  Twee dagen geleden was de volwassenen dag.

Melasti is een hindoeïstische Balinese reinigingsceremonie en -ritueel, die volgens de Balinese kalender enkele dagen voorafgaand aan de heilige dag van Nyepi wordt gehouden. Het wordt waargenomen door hindoes in Indonesië, vooral op Bali.

Ik ga zo even naar het strand om te kijken. Elf jaar geleden heb ik dit ook gezien. Toen waren de kinderen bezig met het vangen van een ontsnapte eend. Die eend beleefde zijn laatste dag. Hij is aan het eind van de dag geofferd.

Naast het zwembad bij mijn hotel hoor ik zingen: ohm ohm ohm.  De bejaarde Australische dames zijn aan het einde van hun yoga uurtje.

Mijn nasi kuning ontbijtje is op. De beker thee leeg. Tijd om nieuwe avonturen te gaan beleven.

Hans, de man van Hennie, heeft toch een eigen kamer gekregen. Ik woon niet samen. En hij slaapt denk ik nog. Hans, als je me zoekt, ik ben aan de wandel.

Voor iedereen een dikke knuffel en, voor degenen die het op prijs stellen, een dikke KUSSSS

Alita

1. Guust:
    20 maart 2023
    Hoe gaat het met het lopen naar het strand? Is inmiddels het zandpad al omgetoverd in een asfaltbaan? Maak er een fijne dag van en....wel veel thee blijven drinken❤️😋
  2. Pien:
    20 maart 2023
    Arme eend.... eerst worden opgejaagd en in volle paniek zijn om vervolgens aan het eind van de dag aan het spit te eindigen.... aaahhhh.....
    Waar gaan ze deze keer op jagen? Ben benieuwd. Geniet van de ceremonie.
  3. Matty:
    20 maart 2023
    Tis zonde voor die eend, geniet nog van je dag !