Het ANWB koppel

8 april 2023 - Lovina, Indonesië

Goedemorgen allemaal.

Het ANWB koppel dat Huib en ik vorig jaar dagelijks in het vizier hadden tijdens de koffie momenten is hier nog. Vandaag voor het eerst weer gezien. Zelfde sandalen, zelfde petje. Netjes achter elkaar. Blik op de weg voor hun. Kijken niet links of rechts. Hadden ze dat wel gedaan dan hadden ze mij gezien. Aan de koffie zonder Huib.

Ik schuif na de koffie 100 meter op. Blijf wel in de schaduw. Ik zit met een paar verkopers in de gazebo (soort prieel). De boten vertrekken. Het is Paasweekend en drukker dan anders. Standaard vertrektijd is tegenwoordig 7 uur en standaard bezetting is nu 5 toeristen op de boot. Maar dat is dan ook wel de grootste verandering.  De man die naast me zit poetst met schoensmeer de houten prullaria een tintje donkerder. Aan de andere zijde bladert een verkoper door zijn "fotoboekje". Hij verkoopt tripjes naar Menjengan. Snorkelen vanaf het strand op een tropisch eiland voor de kust bij het nationale park. Als deze beduimelde foto's hierbij moeten helpen vrees ik dat hij weinig succesvol zal zijn. Maar hij lacht wel.

Rond 9 uur besluit ik terug te wandelen voor het nasi kuning ontbijt. Uit het niets verschijnt Ketut. De verkoper van armbandjes van een redelijke kwaliteit. Hij had de opdracht mijn naam te onthouden tot 8 april. Pas dan zou ik iets kopen. Aan beide opdrachten heeft hij zich gehouden. Daarnaast had hij ook de prijs onthouden die Hans eerder had betaald toen hij armbandjes kocht. Bonus punten voor Ketut. Ik geloof geen woord van zijn aanprijzingen, blijf lachen en koop uiteindelijk 2 armbandjes. Gewoon omdat ik die mooi vind. En ze passen. Ook niet onbelangrijk.

De man met het fotoboekje komt erbij zitten. Hij kan niets aan me kwijt. Ik ga niet naar Menjengan. Of hij iets voor me kan doen vraagt hij. Ik besluit iets te doen met karma. Geef hem 20.000 met de opdracht om stipt 11 uur 5 vers gebakken banaantjes naar villa Jaya te brengen. Die kosten 5000. Hij mag het wisselgeld houden. Daarvan kan hij dan 1 liter benzine en een maaltijd kopen. Zijn dag is ook goed. Hij laat me de foto's van zijn gezin zien en maakt een video van ons beiden. "For good luck". Ik krijg ook nog te horen dat de gemeenschap hier blij met me is. Dat is wederzijds..

Bij het hotel zit de staf op me te wachten. Chening is al op pad geweest om voor Eva te shoppen. Een umbul2, kleur rood met daarop een draak geprint. Ik vind het prima.  Kosten 60.000. (Eur 3,50) Zonder stok, dat wel.

Umbul umbul of “staart van de draak” heten de traditionele langwerpige vlaggen die bij veel festivals en (trouw)ceremonies op Bali (Indonesië) worden gebruikt. De vlaggen zijn bijna 3 of 5 meter lang en aan het uiteinde versierd met een klein hartje van dezelfde stof. Dit is de staart van de draak.

Het is nu 10:30 uur. Tijd voor een bakje koffie, met over een half uurtje, pisang goreng.  Jam (tijd) karet (elastiek) Om even voor half twaalf komen de banaantjes. 5 stuks, bloedheet.  Ik krijg het niet op.

Nog 1 nachtje hier en dan naar huis. Kijken of er eieren over zijn. Dan maak ik nog een beetje Pasen mee. Ik heb nog wel wat mooie recepten met eieren. Kan ik langzaam wennen weer zelf te koken.

En pizza bestellen zoals hier gisteravond, inclusief bezorging? Nou dat moet maar wachten tot de volgende reis. Zo goed als hier eet ik ze niet in Nederland.

Ik hoop dat al mijn lezers deze inkijk op mijn leven hier kunnen waarderen. Voor nu sampai jumpa lagi.

Dikke knuffel en, voor degenen die het op prijs stellen, een dikke KUSSSS

Alita

1. Eva:
    8 april 2023
    Heerlijk om zo mee te lezen en mee te beleven mam! En wil je Chening alsjeblieft voor me bedanken? Super lief en heel blij mee!
    Geniet van je laatste daggie daar. En banaantjes zijn t lekkerst met stroop😜
  2. Yvonne Houps:
    8 april 2023
    Goede vlucht terug. Genoten van de verhalen!
    Dikke knuffel en kus
  3. Gonny Elsjan:
    8 april 2023
    Veilige terugreis , het was leuk om weer met je mee te reizen, knuffel
  4. Jaxqueline:
    8 april 2023
    Goede reis terug en ik heb weer genoten van je verhalen 😘
  5. Carolien en Ton:
    8 april 2023
    Leuk om alles te lezen! Goeie vlucht terug naar huis!
  6. Pien:
    8 april 2023
    Banaan in de pannenkoek en dan idd met stroop. Zalig hoor. Goede reis terug naar Nederland.
  7. Matty:
    8 april 2023
    Goeie vlucht naar huis terug ...
  8. Marie-An Donker van Bortel:
    9 april 2023
    Heb weer genoten van je verhalen. Binnenkort komen we een aantal dagen naar ZVL.
    We logeren in Oostburg. Natuurlijk ook weer even Schoondijke bezoeken.
    Goede reis en hoop jullie even te ontmoeten.
    Liefs, Marie-An