Ballen draaien, Engelse les en aapje

2 april 2023 - Lovina, Indonesië

Goedemorgen allemaal,

Zondagochtend, bijna half elf. Drie bekers thee, een bakje koffie en een westers ontbijt achter de kiezen. Zelfs al een flinke wandeling gemaakt. Weer heel wat ervaringen om te verteren.

Soep met ballen eerst maar. Suci vertelde me dat er een hele kip in de soep zat. De kip wordt onthoofd, de veren eraf en de ingewanden eruit. Dan gaat de kip naar een zaak die alles vermaald en, desgewenst, ballen draait. Een kipgehakt dat, in de goedkoopste versie, wordt gemengd met veel bloem. Dan heb je meer. Koken en mengen met mie, kool, uitjes rijstvermicelli, ketjapsaus en sambal en je krijgt een prima bakso. Soms een hardgekookt ei erdoor.

Adek was super humeurig. Hij had zijn middag slaapje gemist door zijn telefoon die steeds berichten gaf. Klanten die wilden boeken of toch maar afzeggen. Als ik hem zeg dat hij het geluid ook tijdelijk kan uitzetten krijg ik een minuten lange uitleg. Dat klanten een directe reactie verwachten, liefst binnen 5 minuten, en anders iemand anders zoeken. Dat hij al wakker is sinds 4 uur. En dus echt moet slapen. Zelfs als hij geen klanten heeft om 6 uur. Dat zijn vrouw ook vanaf 6 uur aan het werk is komt niet ter sprake.  Dat zijn neef ook even aansluit voor de soep met ballen maakt het samenzijn dragelijk.  Om 7 uur, net voordat hij voor de tiende keer geeuwt, zegt hij dat hij me terug rijdt. Ik vind het prima. Het was een slechte voorstelling. Al was de soep goed.

Helemaal tegen mijn gevoel in cancel ik het lesgeven dat ik deze week zou doen bij neef Putu. Werken, ook vrijwillig zoals Engelse les voor rekruten voor een cruiseschip, is verboden. Er wordt streng gehandhaafd. De kans om gedeporteerd te worden is best serieus. Er hoeft maar 1 persoon te zeggen dat hij blij is met mij. Als de overheid dat hoort sta ik in no time op het vliegveld. En dat is het me niet waard.

Terwijl ik dit zit te schrijven vertrekken de gasten die vanuit Denpasar op bezoek waren. Locals die 3 kamers geboekt hadden. Totaal 10 personen. Doe alsof je thuis bent werd wel heel letterlijk genomen. Rijstkoker van thuis mee en de keuken van Villa Jaya werd ook overgenomen. Maar de afwas is voor Ayu.

Neem je een aapje voor me mee vroeg Eva voordat ik ging reizen. Hoe leuk is het dan als ik tijdens mijn wandeling op het strand een stilleven van stenen, takken, kokosnoten en een pluchen aap zie. De foto neem ik mee. De aap niet. Die kan nog wel eens van pas komen.

Het is nu 11:11 uur. Hoi mama.

Voor nu voor iedereen een dikke knuffel en voor degenen die het op prijs stellen een dikke KUSSSS

Alita

1. Maartje:
    2 april 2023
    Oh dat aapie!!!! 11:11 in nl toen ik dit begon te lezen mam... Toevallig?
    Goed dat je de les hebt afgezegd dan! En ja de humeuren van mijn broer kennen ;)
  2. Guust:
    2 april 2023
    Mag je dan ook geen zwemlessen geven? De bakso is nu niet mijn favorite eten. Geef mij maar de nassi. Nog veel plezier daar nog een weekje te gaan....