brood met gekleurde luisjes

11 oktober 2014 - Lovina, Indonesië

Hallo lieve allemaal,
Met dank aan Maartje heb ik weer een mooie titel voor mijn nieuwe verhaal. Joost en Maartje zijn gisteren (of eergisteren, ben even de tijd kwijt) van Denpasar naar Ambon gevlogen om een paar dagen door te brengen bij de familie van een kok die in Nederland in een Indonesisch restaurant werkt. De familie probeert misschien op Ambon ook de westerse restaurant standaard aan te houden want volgens Maartje die me net belde hadden ze vanmorgen witte boterhammen met boter en om de paar centimeter gekleurde luisjes (??!!) als ontbijt op het programma staan. Past mooi in mijn verhaal toen ik gisteren met Guust aan het eten was. We hadden, nou ja, ik had, guacamole besteld met tortilla chips als voorgerecht. De tortilla chips zijn vervangen door kroepoek maar de bedoeling was goed. Na een paar happen vertelde Guust dat hij het best lekker vond (is in de oren van Guust een groot compliment. Wat voor vis dat dan wel was? Lieve Guust, het is gemaakt van avocado.... waarop Guust nogmaals vroeg: ja dat zei je net, maar wat voor vis is dat dan? Tranen gelachen.....
In de middag zijn Adek en ik op varkensjacht geweest. Behoorlijk wat kilometers op de motor om hier en daar op verrassingsbezoek te gaan en de adoptiefamilies te bezoeken. Degenen die thuis waren zijn onovertroffen trots en blij met ons bezoek. De baby varkens van onze nieuwe sponsors hebben we nog niet kunnen vinden. Prijzen zijn heel hoog nu en dat maakt het zoeken wel wat ingewikkelder. Maar adoptiefamilies hebben we al wel gevonden. Volgens de kalender is het maandag een goede dag om varkens te verhuizen dus morgen moeten we wel slagen in de aankoop. Maar ook dat zal wel lukken. We zijn vanmorgen voor een paar dagen naar Rumah Lotus gegaan. Er moet nog het een en ander gebeuren hier en dan is het wel handig als je gewoon thuis bent. Guust is nu het leertje van een lekkende kraan aan het vervangen, de zwemtrainer heeft nieuw elastiek, er komt een nieuwe douchekop uit Nederland in "mijn" douche en er moet nog een randjes silionenkit langs de wasbak gemaakt worden. Silikonenkit van de Gamma (is beter zeggen ze hier). Heerlijk zo bezig zijn. Het eerste tuinschilderij is verkocht. Foto is door mij gemaakt, de print in Singaradja gemaakt en de postbode is de neef van Adek. Zo blijft het in de familie. Doek is verkocht aan een vrouwtje uit Oostenrijk. Als er nog iemand een foto print op tuindoek wil moet de bestelling wel uiterlijk zondagavond hier binnen zijn. Dinsdag vertrekken we namelijk voor twee dagen naar Legian. Morgen alvast voorbereiden op het westerse leven met een spaghetti avond voor vrienden. Daar doe ik hun een groter plezier mee dan mezelf want ik kan het nog weken volhouden op rijst.
Krijg net van de experts te horen dat de tuinslang is overleden en de kraan niet te repareren is. Het binnenwerk is stuk. Okay, daar gaat het geld dan weer.... even op zaterdagavond een tuinslang en een kraan halen. Maar ik krijg het bonnetje wel, met het wisselgeld. Ik hoef er niet zelf voor naar de Gamma, of Ace zoals dat hier heet. Bedenk ook net dat er sinds een half jaar een echte slager in Lovina zit. Van hamburgers tot schnitzels, biefstuk en gehakt, alles is er te koop. Gasten die na mij in Rumah Lotus komen, de lijst ligt in de kast in de kamer in de lade. Telefoonnummer staat erop en de prijzen ook. Voor iedereen een dikke knuffel en voor degenen die het op prijs stellen, een dikke KUSSSS
Alita

1. Hennie Herfst:
    11 oktober 2014
    Nou, geweldig. Ouderwets bezig geweest weer.
  2. Riet Heerspink:
    11 oktober 2014
    Hallo vanuit Spanje. Alita heb jij toevallig een foto van Balinese mensen in klederdracht? Zou dat mooi zijn voor een fotoprint. We dachten ongeveer 75 cm in het vierkant. Denk je dat zoiets te doen is? Wat moet dat kosten? Moeten we geld overmaken? We horen het wel. Maar dan moet je het wel voor ons bewaren tot half november. Liefs van ons. Gerard en Riet
  3. Jaxqueline:
    11 oktober 2014
    Heb net een reactie geschreven maar weet niet waar die gebleven is dus hierbij nogmaals. Waarheen kan ik foto's sturen voor een tuindoek, welke formaten zijn mogelijk en wat kost het. Neem jij het dan mee? liefs xxx
  4. Matty:
    12 oktober 2014
    Geweldig leuke krant weer !
  5. Maartje:
    18 oktober 2014
    Hihihihi benieuwd wat ons de 24e te wachten staat als we weer terug gaan naar de familie, nu eerst paar dagen kei eilanden xxxxx
  6. Maartje:
    18 oktober 2014