een zee-zeebra-slang in een onderwatertuin

9 oktober 2014 - Lovina, Indonesië

Goedemorgen lieve allemaal,
De maan werd verduisterd toen het nog licht was.... Helaas dus geen volledige maansverduistering kunnen zien gisteren. Het zou om half zeven een volledige maansverduistering zijn, en te zien op Bali. Helaas was de zon net onder en de lucht nog te licht maar we hebben wel gezien dat de maan voor ongeveer 90 procent verduisterd was. Wel bijzonder om dan naar de inktzwarte lucht te kijken en de maan te zien "groeien". En vanmorgen was de maan nog te zien. Om half zes (ja,ja) was ik op het strand. Afspraakje met de dolfijnen. Boven land zag ik de zon opkomen en de maan.... die was kogelrond en zakte in de zee. Geen sunset maar een moonset. Binnen tien minuten was het licht en was ik op zee. Het is geen verkooppraatje hoor maar als je ooit in Lovina komt en niet de moeite neemt om een keer voor dag en dauw (heb je hier niet maar klinkt zo lekker) op te staan mis je wel iets hoor. Vanmorgen zagen we echt honderden dolfijnen. Grote met een dikke neus, en kleintjes die als gekken aan het springen waren. Overal boten maar vooral, overal dolfijnen. Zoveel dat de motoren van de boten stil werden gezet zodat je heerlijk kon dobberen en rondkijken. Rond acht uur waren we terug op het strand om twee van de passagiers af te zetten die hun reis over Bali gingen vervolgen. Petra, de zwitserse die ik gisteren leerde kennen en ik gingen nog een keer de zee op. Nu om te gaan snorkelen. In een onderwatertuin met zoveel koraal en vissen kun je best een uurtje doorbrengen. Heerlijk drijven op de kabbelende golfjes. Vlak voor we teruggingen hebben we nog een zee-zeebra-slang gezien. Ik dacht eerst dat het een murene was maar volgens de experts rondom me was dit toch echt een slang. Die volgens de kenners zowel op land als in zee te vinden is. Ik heb geen foto kunnen maken maar met de zoektermen "zeebra slang en zee" kom je een heel eind. Ik denk dat hij ongeveer anderhalve meter lang was. Prachtig! Na het zee avontuur vonden we nog een dode (verdronken) hond op het strand en dat was iets minder geslaagd. Gelukkig heeft Adek hem naar zijn volgende bestemming willen brengen. Vastgebonden aan een grote kei ligt hij nu visvoer te zijn op de bodem van de zee. Een McDonalds voor triggerfish en Nemo's. Tien voor elf was ik pas terug. Ontbijttijd eindigt om 11 uur. Een groot bord nasi goreng en gebakken eieren was voor mij. Nou ja, caring is sharing dus Guust mocht de helft. Die had tenslotte om half negen zijn ontbijt al gekregen en was wel in voor de volgende maaltijd. Ik word zo opgehaald om naar de printshop te gaan waar ik een handeltje in tuindoeken ga proberen te starten. Die geplastificeerde schilderijen die je in Nederland ook steeds vaker ziet. Liefhebbers kunnen me schrijven. En een foto sturen. Dan zorg ik dat er een tuinschilderij van wordt gemaakt. Maar nu eerst maar even douchen want ik zie dat er nog heel wat zwart zand tussen mijn tenen zit. Voor iedereen een dikke knuffel en voor degenen die het op prijs stellen, een dikke KUSSSS