fortis fortuna adiuvat

2 oktober 2023 - Schoondijke, Nederland

Hallo lieve allemaal,

We zijn weer veilig thuis na een heel indrukwekkende vakantie. Tot het laatste moment verrassend. We hebben de laatste twee dagen mogen relaxen in Hotel Puri Oka in Candidasa. Het hotel waar we ook zijn begonnen. Ondanks mijn nieuwe "look", haar kort en rood, werd ik gelijk herkend door het personeel. We kregen een iets grotere kamer en werden goed in de watten gelegd. De late checkout kon ik goed gebruiken om de koffers zo in te pakken dat ze ongeveer even zwaar waren. Ongeveer 18 kilo per stuk. We mogen per persoon 40 kilo meenemen. Dat is niet aan ons besteed.

De chauffeur die ons naar het vliegveld brengt spreekt nauwelijks Engels. Toch is het geen moment stil geweest in de auto. We lachen heel wat af over de misverstanden. Met als klap op de vuurpijl de laatste 30 kilometer die we achter een auto rijden met een grote sticker op de achterruit. Daarop de tekst "fortis fortuna adiuvat". Duidelijk geen Indonesisch en ik gok dat ik de eerste twee woorden wel uit het Latijn kan vertalen door "kracht en geluk". Wat dan het woord adiuvat betekent hebben we weten te achterhalen met hulp van een internet connectie met de telefoon van de chauffeur. Zijn telefoon fungeerde als hotspot. De spreuk betekent: Het geluk helpt de dapperen. Zo hebben zowel de chauffeur als ik iets geleerd.

De vlucht was top verzorgd door Singapore Airlines. Ik denk dat er een dappere piloot aan boord was. Die alle passagiers heel gelukkig heeft gemaakt.

Dit was de laatste krant van dit jaar. Jullie abonnement wordt automatisch verlengd voor de volgende reis. In april 2024 ga ik met Maartje op ontdekkingsreis. Dapper zijn we zeker en met dat geluk zal het dus ook wel goedkomen.

Voor nu, voor iedereen een dikke knuffel en, voor degenen die het op prijs stellen, een dikke KUSSSSS

Alita

1. Marie-An Donker van Bortel:
    4 oktober 2023
    Lieve Alita en Guust, heb weer enorm genoten van je reis en het verslag.
    Leuk dat je alles zo mooi kunt vertellen.
    Jammer dat ik weer geen “goede morgen” meer zal krijgen. Maar ik begrijp dat je weer al een nieuwe reis gaat ondernemen.
    Ben heel benieuwd naar je ontdekkingsreis.
    Voor nu lekker uitrusten en weer starten met jullie nieuwe verhaal!
    Liefs van je oud en nu ook oude buurvrouw, Marie-An😘😘😘
    Ook groeten aan Guust.