een gewone zondag ;-)

zondag 4 september

@ Guust: sangat manis Anda untuk ayah saya berpikir hari ini. Pada lengkungan yang paling selamat datang.

@ Marlies: een helm wordt hier alleen gedragen als je meer dan 10 kilometer uit de buurt gaat op de brommer (eigenlijk motor want ze zijn 125 cc) Maar met die mango was het wel handig geweest.

@ Eva: Bbq? wat gewoontjes zeg! Ik heb net heerlijk gegeten bij Adek. Met mijn handjes eten gaat al best goed. En voor de laatste restjes van mijn bord gebruik een stuk kroepoek.

Gisteren aan het eind van de dag ben ik blijven plakken in een feestje bij Bintang Bali. Meestal ben ik de wandelende portemonnaie maar deze keer ben ik getrakteerd. Het is toch zo bijzonder. De vereniging van boatcaptains heeft een goed seizoen gehad en dat moet gevierd. Ze blijven niet lang stil staan bij de corrupte bankdirecteur die er met het spaargeld vandoor is gegaan. Nee hoor, geld tellen en feestje vieren en dat begon dus gisteren op het terras. Met, ik schat, de helft van de captains aan het bier. En maar bestellen. Na een uurtje stonden er al twintig lege flessen, halve liter flessen, op tafel. Maar van bier moet je veel plassen dus werd het al snel tijd voor arak/lemon. Ik ben maar afgehaakt. Dat valt me toch te zwaar op een nuchtere maag. Ik was weer vergeten te lunchen. Met Putra ben ik vervolgens naar de warung van Ayu gegaan waar we heerlijk hebben gegeten. Kip, rijst en een heleboel groenten met balinese saus. Een aanrader. Wel scherp maar de meeste mensen hier weten dat ik me goed kan meten met de gemiddelde Balinees. Geen toeristenmenu voor mij meer. Putra heeft me keurig thuis gebracht want ze vinden het allemaal te ver lopen voor me. Ja, 500 meter doe je hier achterop de brommer. De trip naar Aling Aling watervallen heb ik maar afgezegd. Er waren er teveel die vonden dat dit geen tripje voor mij is. Te stijl die afdaling en teveel gladde stenen. Nou dan bedenk ik wel weer iets anders.

Heerlijk geslapen, weer alleen in dat grote huis. Paskal ging met zijn gezin naar Singaradja en ik vond het wel best. Het idee dat hij op het terras op de bank ligt te slapen vind ik nog steeds een beetje vreemd. Zeker nu ik alleen reis. Vanmorgen toen ik wakker werd was de schoonmaak al aan het werk. Elke dag worden alle kamers geveegd, gedweild en gepoetst. Ook de kamers waar ik helemaal niet kom. Putu heeft een grote tros bananen voor me van het naburige stuk land geplukt. Hij vind het maar niets dat ik nu zelf mijn ontbijt maak en ik eet volgens hem nu niet voldoende fruit. Dat ik elke dag mijn vitamine C tablet slik is geen goede vervanging zegt hij. Die tros bananen moet ik maar delen met de buren want als ik die alleen moet opeten komt het ook niet goed ben ik bang. Van Paskal krijg ik toestemming om een paar flinke stekken van een heel mooie plant uit de tuin te halen. Dan kan ik die vanavond aan Eko en Marjoleintje geven. Ik ben voor het diner bij ze uitgenodigd. Ik hoop wel dat Eko me komt halen want ik weet de weg niet zo goed meer en het is buiten het dorp waar geen toerist komt. De weg vragen is dan niet zo simpel.

Na het "verplichte" zwemmen in de zwemtrainer (twintig minuten) ga ik lekker douchen en me aankleden. Het is weer tijd om naar Adek zijn huis te gaan. Jammer dat het uploaden van de foto's zoveel tijd vergt. Ik heb er een heleboel maar die zal ik thuis nog wel aan het verslag toevoegen. Het is een drukte van jewelste bij Adek en hij vindt het moeilijk zich nergens mee te bemoeien. De mensen kennen mij gelukkig allemaal wel en dat maakt het makkelijk om overal even een kijkje te maken. Ik krijg zelfs nog een echte "taak" toebedeeld. Ik mag crepe papier tot slingers knippen.

Nu moet ik me nog gaan haasten om op tijd klaar te zijn voor het diner. Het is al half vijf en ik schat dat ik minimaal anderhalf uur nodig heb om thuis te komen. Ben vandaag nog niet op het strand geweest en dat geeft vast weer het nodige oponthoud. Hier even kletsen, daar even kletsen...

Lieve allemaal, blijf vooral schrijven, dan doe ik het ook.

Allemaal een dikke kussss en een knuffel.

Alita

1. Guust:
    4 september 2011
    Ik kon het wel raden wat er op die boog stond. Als je thuis bent zien we de rest wel van de foto's want het uploaden duurt toch wel erg lang endat is zonde van de tijd. Heel verstandig dat je niet meer naar die watervallen bent geweest. Is niets voor jou die stijle hellingen en gladde stenen. Daar helpt het rose helmpje niet tegen als je valt. Pas je wel op met arak drinken. Wel uit de originele flessen he. Je moet wel blijven eten op zijn tijd anders geraak je helemaal ontregeld. Pas op voor de mango's en maak er nog een fijne avond van big hug Guust
  2. Riet Heerspink:
    Hoi Meissie

Wat een verhalen weer uit Bali. De Balikrant levert weer vast goed op. Ik print ze nog steeds uit, om daarna nog eens heerlijk over te lezen. Alita als je nog ergens komt waar je speelkaarten ziet van Bali, zou je dan eens 4 boeken willen meebrengen. Die van ons beginnen weer al te minderen. Je moet er niet moeilijk voor doen hoor. Wat een voorbereidingen voor de bruiloft van Adek. Wel mooi dat je ook daar je steentje aan kan bijdragen. Bedankt weer voor je verhalen. We wensen je nog hele fijne dagen toe. Geniet er met volle teugen van, de dagen vliegen voorbij.
    Veel liefs en knuffels van ons.
    Gerard en Riet xxxxxxxxx
  3. Eva:
    4 september 2011
    Haha, ik hoop dat deze vertaling enigszins klopt. :p

Hi dear mama. Aku hanya ingin mengatakan aku sangat mencintaimu! Melalui semua cerita Anda, saya mulai kehilangan bali cantik. Bahkan jika Wendy tidak bisa menunggu. Banyak yang menyenangkan di sana. Nikmati. Apakah Anda akan pergi ke kolam renang dingin? Oh, dan merujuk saya ke pohon di kebun sebagai pengingat untuk marjolein. Tidak tentu saja, tapi melakukannya dengan saya. Apakah Anda masih tangan keluar tahun ini babi
    ciuman Besar, bambi
  4. Marlies:
    4 september 2011
    Ik ben inmiddels verslaafd aan je dagelijkse berichtgevingen.
    Heerlijk tis echt Alita :-)
    Blijf doorgaan met genieten doe ik dat ook.
  5. Hennie Herfst:
    4 september 2011
    Wat heerlijk dat je mee mocht genieten van de goede tijden van de captains. Zo hoort het ook he. De toerist is dan echt de gast.
    Maar pas inderdaad op met die arak. Ik ben er een goed ziek van geweest. Jaaaaaaaaaaaaaaaren geleden want ik trap er niet meer in.
    Lekker he dat eten met je klauwtjes. Thuis probeer ik het ook wel eens maar dat is toch anders. Alleen een kippetje of carbonade wil nog lukken en daarna grijp je toch weer naar je bestek. Vreemd he.

Dapper hoor dat je zo alleen in dat grote huis slaapt. Het moet ook van de andere kant wel erg goed voelen dat Marjolein dan dicht bij je is en je heerlijk ongestoord met haar kan babbelen over alle herinneringen. Maar....je kunt het verdriet er alleen niet mee wegnemen. Wel heel fijn om te lezen dat je toch nog lekker aan het genieten ben. Je verdient het echt.

Ben wel nieuwsgierig naar al je foto's ennuhhhh, ben blij dat je toch niet naar die watervallen bent geweest als het inderdaad om klimmen en glibberen gaat. Van mij hoeft dat dus ook niet. Ik laat het wel weer een ander voor mij opknappen en genieten dan van hun foto's, hi, hi.

He, wat is dat nou met de familie. Zitten ze allemaal nu met televergelijk.nl te werken. Snap er dus helemaal niks van. Ik blijf het maar in onze taal doen. Leest toch wel gemakkelijker voor jou, toch?????? Of spreek je de taal al zo goed dat je dit zomaar kan lezen?? Nou, petje af lieverd.

Ben benieuwd hoe je avond bij Eko en Marjolein is geweest. Hollandse pot gegeten of Balinees???

Nou lieverd, alle meiden op het strand weer heel veel liefs uit Boekel en uiteraard alle vrienden daar en mijn lief gezinnetje.

Hoe loopt het met de sarong-blouzen???

Kussie van ons uit Boekel van Hansi en mij.
  6. edo berentsen:
    5 september 2011
    Slamat makan! Wanneer kom je weer terug? Toetie is nu Nederlandse. Drukke tijden! Geniet en geniet! Liefs, Edo