De "overdracht" van Adek

dinsdag 6 september

Oohhhh wat gaat de tijd nu snel. Ik heb het vervoer voor donderdag al moeten regelen. Morgen komt het er niet van want dan loop ik de hele dag achter het bruidspaar aan. Ik wordt door Nonok naar het vliegveld gebracht. Die heeft Eva en mij eerder een keer gereden en is in elk geval een goede chauffeur. @ Eva: misschien weet je het nog. Hij reed samen met "Sugar". Die is inmiddels overleden aan aids...! Er wordt weinig over gesproken maar het komt steeds vaker voor hier in Indonesie. Een ware epidemie op komst als ik het zo kan bekijken. Sugar was nog zo jong. Ik denk dat hij nu een jaar of 32 geweest zou zijn.

Het diner bij Eko was super gezellig. Ik ben gehaald en thuis gebracht. Eko heeft een combi gemaakt van italiaans en balinees eten. Veel groenten en heerlijke verse tonijn. Die hoeveelheid groenten is wel bijzonder op Bali. Maar omdat Eko 8 jaar in Duitsland heeft gewoond en nu met een Nederlandse is getrouwd is hij wel op de hoogte van de noodzaak ook groenten te eten.

Gisteren heb ik bijna de hele dag doorgebracht bij Adek op het erf. Een komen en gaan van heel veel familieleden met manden vol offertjes en heel veel, en vooral ook heel vaak, eten. Adek blijft maar herhalen dat hij zo gelukkig is dat zijn beste vrienden erbij zijn. Mawel heeft het wel moeilijk met het verdelen van zijn tijd omdat toevallig een oom is overleden en daar ook veel tijd doorgebracht moet worden. De overledene wordt thuis "bewaard" en omdat het hier zo ontzettend warm is moet er steeds weer ijs gehaald worden. Het stoffelijk overschot wordt tot de crematie op ijs bewaard en de laatste dag wordt hij dan door de directe familie gewassen en in het nieuw gestoken. In je mooie kleren naar het hiernamaals. Op welke dag de crematie plaats gaat vinden bepaalt de kalender ... en dat kan varieren tussen de drie en tien dagen!

Vandaag was ik getuige van een heel bijzondere ceremonie bij Adek thuis. Hij werd ceremonisch nu zelfstandig door middel van het doorknippen van een gouden draad die zo iets als de navelstreng met zijn ouders moet voorstellen. Ik ga in elk geval proberen daar nog een foto van te publiceren. Morgen wordt ik al om acht uur 's morgens verwacht. Moet ik mijn wekker nog zetten ook. En de ceremonie duurt de hele dag dus van schrijven zal niet veel meer komen ben ik bang.

@ Riet: ik moet alle kadootjes voor thuis nog kopen. Heb daar nog 1 ochtend voor... maar als ik speelkaarten tegenkom zal ik ze zeker meenemen voor je. Als ik ze niet kan vinden help ik je wel met een ticket te kopen. Dan kun je ze zelf gaan halen ;-)

@ Eva: je zou je eigen stukje nog een in de vertaler moeten zetten en het terug naar nederlands vertalen. Dat is lachen!

@ Hennie: misschien toch slim om de volgende keer weer samen te gaan? Dan heb ik een smoes om weer een ticket te kopen!

@ Edo: ik ben vrijdag weer in Nederland. Zal je snel bellen. En een feestje voor Toetie als Nederlands meisje moet dan ook georganiseerd worden natuurlijk. Van harte gefeliciteerd lieverd.

@ Marlies: fijn te lezen dat je van mijn verhalen geniet. Delta mag mij gerust sponsoren hoor. Dan blijf ik nog een paar weken..:-)

Veel liefs, dikke kussss en en knuffel voor alle trouwe lezers en lezeressen.

Alita

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Guust:
    6 september 2011
    Het toch nog gelukt om wat foto's te uploaden zie ik. Voor de bruiloft moet hij wel even een ander T shirt aantrekken want dat van de reddingsbrigade kan natuurlijk echt niet. Is nou de aanstaande ook een hele dag bij adek thuis of moet ze bij haar thuis de ceremonie voorbereiden? Druk, druk, druk daar, volgens mij ben je weer aan vakantie toe als je thuis bent. Maak er morgen maar een fijne dag van en geniet van al het moois wat daar die bruiloft te bieden heeft. Ik kan me voorstellen dat je nu wat weinig tijd meer kan vrij maken om te schrijven maar skypen gaat ook prima. Veel plezier en tot wederhoren. kus kus
  2. Robbie:
    He Alita,
    Ook ik heb weer zeer genoten van je verhalen,geniet van de bruiloft en doe iedereen de groeten van mij.
    groet Robbie,en een dikke zoen.
  3. Hennie Herfst:
    6 september 2011
    Jaaaaaaa, begin maart wil ik gaan. Wel 3 weken hoor. Ik hoor het wel.
    Leuk dat Eko zo lekker heeft gekookt. Moeten ze voor mij ook maar eens een keer doen.
    Ik vraag mij wel af of er nog engelse les wordt gegeven. Ik hoor er niets meer van.

Leuk die foto's. Is Adek zijn a.s. het meisje waar hij samen mee zit en zij zijn arm vasthoudt???? Leuke jonge meid hoor. (om te zien in ieder geval). Rest moet nog blijken, hi, hi.

Potverdorie, is je tijd nu al weer bijna om??? Wat gaat dat hard he. In het begin denk je, nou die zien we voorlopig even niet terug en dan is het ineens weer zover.

Wat een drukte he meissie op zo'n bruiloft. Wel super gezellig om zo de familie bij elkaar te zien en dat ze allemaal helpen en niet alleen maar: MEE KOMEN ETEN!!!!!

Allemaal werken voor de kost.

Hier gebeurt niet zo heel veel. Wel het afgelopen weekend dus naar openlucht theater geweest van onze Sofie en dit was echt geweldig en wat een schitterend decor en nog eens goed weer ook. Lotte was mee met de 2 kids en ik was met de 3 kids van Sofie geweest. A.s. zaterdag lekker weer dus met ons Gees. Oh, had ik volgens mij al geschreven. Dementie LIGHT. Heb je he als ze met pensioen zijn, gaan ze dubbel schrijven of vertellen.

Lieverd, een geweldige dag en geniet er volop van en een heel, heel goeie terugreis gewenst.

Kussie, kussie uit Boekel
  4. Eva:
    7 september 2011
    hahaha, tja... ok... de translate heeft nog veel te leren zie ik inderdaad!
    Mocht je er niet uit zijn gekomen...
    Of je nog naar dat koude zwembad bent geweest waar wij heen zijn geweest.
    En of je nog varkens uit gaat delen dit jaar.

Geef Adek in ieder geval een hele dikke knuffel! Hij heeft een mooi meisje aan de haak geslagen! :D
    En laat je even weten of we de huwelijksreis kunnen sponsoren? Misschien samen met Maartje... volgens mij schreef die ook zoiets.

Hou van je mams! Geniet de laatste dagen. Tis veel te snel voorbij he?

Dikke knuf.
    bambi eva
  5. Wendy:
    7 september 2011
    Het blijft heerlijk om je verhalen te lezen en je er iets bij voor te stellen hoe het in de werkelijkheid allemaal gaat.

Geniet nog even met volle teugen want voordat je het weet sta je weer met beide benen op de "frisse" zeeuwsvlaamsche kleigrond.

Veel plezier op de Balinesche bruiloft !

Dikke knuf en tot gauw!
    Wendy