Kokosnootpalmbomenhout

12 september 2023 - Lovina, Indonesië

Hallo allemaal,

Heb geen idee meer waarom het ter sprake kwam gisteren op de boot met Hans en Jan. Het was iets met bouwen en of er bamboe wordt gebruikt. Het antwoord was dus kokosnootpalmbomenhout. Dit werd gelijk het woord van de dag. Niet alles wordt dus gebouwd met bamboe.

We hebben maar weinig dolfijnen gezien. Hadden zeker iets anders te doen. Maar we hebben wel heerlijk gevaren. En als toetje nog kunnen snorkelen bij het rif hier voor de kust. Een mooie ochtend al met al. Mijn ontbijt hadden ze gelukkig bewaard en dat werd nu een vroege lunch.

Gitta heeft van onze zoektocht naar tomatensap gehoord. En waar ik faalde slaagde zij. Een heerlijk pak tomatensap bezorgde ze met een smile van oor tot oor.

Voor het avondeten zijn we uitgenodigd bij Tanja thuis. De auto van Mawel is helaas stervende. En Guust achterop een brommer gaat niet lukken. Grab taxi voor een ritje van 600 meter is wel te boeken. Wat een uitkomst is dat zeg. We genieten van Russische bloemkoolschotel, tomaten salade en natuurlijk Arak met tonic. De eerste alcohol van deze vakantie. Vanochtend geen kater.

Deze dag verloopt tot nu toe wel heel erg rustig. Beetje fysio spelen in het zwembad vanochtend. En ik heb het volgende hotel geregeld. Dat is hetzelfde als het vorige. De 25e verlaten we Lovina weer. Maar zover is het nog niet. Moet nog de nodige boodschappen voor Nederland scoren. Dat doe ik het liefst hier.

Als toetje voor mijn lezers een mooi gedicht. Auteur onbekend.

Bintang zijn sterren en bulan is maan
Lari is lopen en berdiri is staan,
Laut is zee en bumi de aarde
Curi is stelen en harga (nilai) is waarde,
Nyanyi is zingen en kata is zeggen
Cari is zoeken en taruk is leggen,
Binatang is beest en hewan het dier.
Sunyi is stilte en ramai vertier,
Toko is winkel en buka is open
Minta is vragen en beli is kopen,
Ribut is herrie en tiang een paal
Minum is drinken en semua allemaal.
Air is water en roti is brood
Hidup is leven en mati is dood
Mulut is mond en batu is steen
Angjing is hond en kaki is been,
Kuda is paard en kucing een kat
Apa is wat en tikus een rat,
Bisu is stom en dengar is horen
Leher is hals en kuping de oren,
Rajin is vlijtig en ngantuk is slaap
Kelapa is klapper en monyet een aap.
Rumah is huis en pintu is deur
Rusak is stuk en robek een scheur.
Kambing is geit en jago een haan.
Ajam is kip en pancuran een kraan,
Daun is blad en pohon een boom
Tidur is slapen en ngimpi is droom.
Nyonya is dame en tuan een heer
Sapi is koe en danau is meer
Gampang is gemakkelijk en berat is zwaar
Tangan zijn handen en rambut is haar,
Gigi zijn tanden en lidah de tong
Pundak je schouders en paru is long.
Meja is tafel en krosi een stoel
Sedikit is weinig en banyak een boel,
Ini is dit en itu is dat
Parit is sloot en lobang een gat.
Burung is vogel en buah een vrucht
Brani is durven en takut beducht.
Sèndok is lepel en pisau is mes
Bunga is bloem en botol een fles.
Piring is bord en makan is eten
Miring is scheef en tahu is weten.

Voor nu voor iedereen een dikke knuffel en, voor degenen die het op prijs stellen, een dikke KUSSSS

Alita

1. Els:
    12 september 2023
    Lekker hoor varen en nog even snorkelen, jullie genieten fijn. Hier is de warmte gelukkig aan t verdwijnen.
    Nog veel plezier daar !
  2. Hans:
    12 september 2023
    Cocosnootbomenhout. 3x woordwaarde bij scrabbel.
  3. Gonny Elsjan:
    12 september 2023
    Heerlijk relaxen, en de 25e is nog ver weg, mocht je nog ergens een bamboe windgong zien(vogel) mijne is aan vervanging toe, stuur je nog foto via whatsapp uiteraard betaal ik je terug, stuur maar betaalverzoekje, geniet nog lekker daar. Neem petje af voor jou, weekje Moezel met niet mobiele maatje was pittig
  4. Maartje:
    13 september 2023
    Ff bellen over de boodschappenlijst? 🤍🤍🤍 Geniet samen van ieder moment!!! Groetjes aan iedereen daar!