niets doen is lekker

maandag 29 augustus

Eerst maar even schrijven over iets dat ik nog vergeten was. De hele dag niets doen en dan toch nog van alles vergeten. Maar dit was wel een leuke ontmoeting die ik toch lang genoeg onthouden heb om nu met jullie te kunnen delen. Het was zaterdagochtend. Het honeymoon koppel Lianne en David uit Nederland ging snorkelen met Adek en ik was op weg terug naar het hotel. Het is vanaf de boot van Adek naar de strandingang van het hotel ongeveer vijftig meter lopen denk ik. Maar ik deed er een uur over! Ik werd aangesproken door een man en vrouw uit Java. Hij komt oorspronkelijk uit Tabanan, Bali dus, en woont nu met zijn vrouw in Yogjakarta. En hij is arts. Om precies te zijn keel- neus- en oorarts. Opgeleid door een Nederlandse prof wiens naam ik nu vergeten ben. We hebben een heel leuk gesprek gehad dat dus een uur duurde en aan het eind van het gesprek bood hij mij zijn huis in Tabanan aan voor als ik weer een keer naar Bali kom. Of als ik dat liever doe, zijn huis in Jimbaran. Mag ik gewoon gratis gebruiken want anders staat het toch maar leeg... Telefoonnummers en e-mail adressen uitgewisseld. En Maartje: als je nog eens vier oorontstekingen per vier weken weet te krijgen als je in Indonesie bent, je mag hem altijd bellen.

Gisteren heb ik ook niet zo heel veel gedaan. Beetje shoppen met Lianne en heen en weer gebeld om een auto voor ze te regelen want die twee zijn vandaag naar Candi Dasa gegaan. Het hotel daar was al geboekt maar anders waren ze veel liever hier gebleven. Gisteravond, nadat we samen met Adek bij Bintang Bali wat hadden gegeten zijn we naar Sea Breeze gegaan voor iets makkelijker stoelen, live muziek en bintang (is Heineken) tot middernacht. We hebben voor deze winter een afspraak gemaakt om een erwtensoep avond te houden. @ Maartje: mag dat bij jou thuis? Ze wonen in de buurt van Leiden en dat is wel zo makkelijk. Joost en jij zullen het vast heel goed met ze kunnen vinden en bovendien hebben ze beloofd als toetje pannekoeken voor allemaal te bakken en Ben en Jerry's ijs mee te nemen voor bij de pannekoeken. Vaak komen afspraken die tijdens de vakantie gemaakt worden ergens in een vergeethoekje terecht maar dit is een afspraak die we echt willen nakomen.

Ik ga zo naar het strand terug om mijn afspraak met Mira na te komen. Ik had telefonisch al met haar afgesproken dat ik haar boekhouding met haar wilde doornemen. Toen ze niet meer voor Marjolein bij Rumah Lotus werkte heeft ze het bankboekje meegenomen en omdat ik het ook de laatste keer dat ik hier was heb gecontroleerd wilde het graag met mij doornemen om ook dit af te kunnen sluiten. Om de een of andere ondoorgrondelijke reden heeft ze er moeite mee om dit met Paskal te doen. Hij is dan wel de "manager" van het huis maar toch.... Volgens mij is er iets tussen die twee voorgevallen dat niet zo maar uit de wereld te helpen is. Ik ga het wel ontdekken.

Net ook een een honeymoon koppeltje uit Denemarken ontmoet die helemaal verliefd zijn geworden op Lovina. Met een beetje hulp van mij heeft Eko morgen misschien eindelijk klanten voor zijn kano's. Hij pakte het ook niet zo heel handig aan tot nu toe vind ik. De kano's staan ergens achter in een "shop" en aan een boom hangt een bordje dat hij ze verhuurt. Vervolgens gaat hij op zijn brommer aan de straat zitten en wacht tot er mensen komen die het bord lezen en iets langer blijven staan dan gebruikelijk.... Nou ja, dan kun je het vergeten dat je ze verhuurt natuurlijk. Op mijn advies heeft hij de kano nu onder een boom op het strand geparkeerd en het bord eraan gehangen. Succes verzekerd. De strandgangers zien het nu gelijk staan en worden veel meer geprikkeld om voor een uurtje de zee op te gaan. Kost maar IRp 20.000 per uur. Nog geen twee euro!

@ Hennie: heb jij het e-mail adres van een zekere Mireille gekregen? Degene die geld wilde lenen aan Mimi voor de school van haar dochter? Of je een keer contact met haar wilt opnemen zodat het verhaal met de bankpas geregeld kan worden.

@ Joost: wil je nog dat ik contact opneem met de school van little Erik? Sponsoring van engelse les lijkt met nu nog niet de beste manier om ondersteuning te geven. Eerst maar de lagere school afmaken. Ik kan natuurlijk ook nog een keer shoppen in Singaradja ;-) Hij groeit als kool en kan vast wel weer kleren gebruiken. Zijn klasgenootjes zijn heel jaloers op de foto van jou met Erik in het zwembad.

@ Yvonne: ik vind het heel fijn als ik nog een paar dagen in Rumah Lotus mag blijven. Paskal vroeg het me ook al en ook Komang en Putu willen het heel graag. Dank je wel! De toiletbrillen zijn trouwens al vervangen hoor. We maken een lijst met wat er moet gebeuren en de geraamde kosten en dan laat ik het je weten. Dan kun je aangeven wat je het eerst gedaan wilt hebben. Ik zal ook wat foto's maken van het huis en de tuin zodat je kunt zien wat er nu bij staan.

Lieve allemaal, blijf vooral schrijven en voor nu een kusssss en een knuffel.

Alita

1. Hennie Herfst:
    Lieverd,
    Wat een leuke verhalen weer zeg en wat een leuke ontmoetingen. Van jou heb ik geleerd om gewoon alleen naar Bali te gaan zoals dit jaar en inderdaad......je bent nooit alleen. Geweldig om te lezen.
    Wil jij aan Mimi vragen of zij de achternaam en het adres hebben van Mireille??? Ik heb niets van hen en zij hadden alleen mijn e-mail adres. Net voordat ik afscheid nam van mijn werk hebben wij ons e-mail adres moeten veranderen. Weet je wel??? Misschien hebben zij mij wel gemaild maar heb ik dus nooit gekregen. Ik weet alleen dat ze vlak bij Nederweert wonen meer niet. Ik heb ook nog 2 flesjes massageolie hier staan van hen die ik af zou geven als wij elkaar in Nederland zouden ontmoeten omdat zij deze niet mee konden nemen op de brommer.
    Hopelijk heeft dus inderdaad Mimi achternaam, adres of het liefst een telefoonnr. Uiteraard ga ik er dan meteen op af. Ik had jou dat al willen vragen maar is er helemaal bij ingeschoten, sorry, sorry.
    Ik heb wel afgelopen vrijdag een vriendin van Marjolein ontmoet, Lianne heet ze volgens mij. Heel erg lief en zij is twee keer met Marjolein meegeweest en heeft toen ook een brommer gekocht voor Putra. Je moet zeker de groeten doen aan hem van haar.
    Ze zegt dat ze nooit meer nu naar Bali gaat omdat ze niet tegen de armoede van deze mensen kan. Ze kan het niet zien. Een en ander geprobeerd haar uit te leggen maar ze is super gevoelig hiervoor.

Lieve kussies van ons uit Boekel.
    PS. Ik geniet zoveel van je schrijven, heerlijk en ik voel me gewoon af en toe daar om het van een afstand te kunnen bekijken, hi, hi.
  2. Guust:
    29 augustus 2011
    Leuk om die verhalen weer te lezen. Het is net of ik weer zelf in Lovina zit. Ik ben blij dat je nu echt aan je vakantie bezig bent en de zorgen een beetje achter je laat. Als je voor de stoelen naar Sea Breeze gaat kan ik me nauwelijks voorstellen dat dat een verbetering was (ha ha) wel een stuk duurder! Volgens mij kan je beter reisleider worden daar. Je spreekt de taal al aardig en je weet hoe aan bodemprijzen kunt komen. Mari kita lihat seberapa jauh Anda. Jika Anda dapat berbicara sedikit Anda masih harus belajar untuk menulis ya. dus ik hoor het nog wel
    big hug
  3. Yvonne Houps:
    Hoi Alita,

Fijn dat we elkaar even aan de telefoon hebben gehad. Ik heb Pascal uiteraard niet gesproken maar ik vind, en zeg dat ook maar tegen hem, dat zodra de gasten weg zijn jij de laatste dagen gratis in het huis mag. Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over de financiën.
    Hoe gaat het met de laptop? Wil degene die jij toen noemde hem hebben? Anders is er zeker wel een andere liefhebber.
    Wanneer wij zelf in Bali zijn dan zullen wij beslist een bezoek brengen aan Rumah Lotus en afhankelijk of er nog huurders komen kijken wat er mee moet gebeuren. Misschien kun je oo tegen Pascal zeggen dat de mogelijkheid bestaat dat op een gegeven moment hij geen geld kan pinnen. Dit zal te maken kunnen hebben met het feit dat de bank alles stop kan zetten. In ieder geval zal ik niet degene zijn die de banken gaat verwittigen, maar je kunt maar nooit weten hoe ze het te weten komen.
    Liefs Yvonne.
  4. Eva:
    29 augustus 2011
    Wouw mam, wat een verhalen weer! Ik leef helemaal met je mee. Wat zonde van de honden zeg. Ik snap de reactie, maar het blijft toch wel zielig dat ze allemaal dood moesten.

Ik weet niet of het iets is, maar toen ik net je stukje las over het huis en de tuin schoot er iets in m'n hoofd wat er niet meer uit wil.
    Is er nog een plekje over in de tuin voor een boom?

Anyways...
    Hier gaat het wel ok.
    Mis je een beetje. Had een nieuw zoekplaatje gemaakt en bedacht me nu net pas dat ik die nog weken moet bewaren!
    Maar ben blij dat je nu echt vakantie kan hebben. Ennuh...dat koude water is vast zo erg niet als hier! En jij kan wel zonder airco. Krijg je alleen maar koppijn van. Daarbij...wind in de kamer jaagt de muggen weg!

Love you mams!
    Knuf
  5. Hennie Herfst:
    29 augustus 2011
    Nog effe iets kwijt lieve Lita,

Gossie, dacht ik toch echt dat Guust een ware liefdesverklaring schreef naar jou in het Balinees, ha, ha. Wat slim dacht ik.
    Nou, ik kwam er niet uit met mijn woordenboek en heb dus maar Komang gebeld. Jaaaaaaa, ik wilde het wel weten.
    Ha, ha, gewoon een heel goed advies aan jou om het te blijven spreken en schrijven, ook al ben je straks weer verder weg uit Bali.
    Komang vond het wel knap van Guust hoor en ik kreeg ook nog gelijk een complimentje dat ik het heel goed uitsprak. Nou...dat steek ik in mijn zak hoor. Maar wel door jou aangestoken om toch maar eens meer met de taal bezig te zijn. Jaaaaaa, zo breng je wat teweeg he.

Kussie uit Boekel
  6. Guust:
    30 augustus 2011
    He Hennie,
    Zo knap ben ik nu ook weer niet. Het is wel leuk om dingen even in het nederlands te schrijven en met de vertaler in het indonesies. Als je gaat naar de site televergelijk.nl zal je zien dat je probleem zo is opgelost. suk6 en een knuffel van mij