net de kalverstraat op zaterdag!

dinsdag 30 augustus

@ Guust: Orang-orang di sini tidak bisa menulis sering. Mengapa saya atau bisa?

@ Eva: welke tuin bedoel je? In die van Rumah Lotus is nog wel plek voor een boom hoor. Wil je dat ik een boompje ga planten? Dan doe ik dat graag voor je. Volgende keer dat jij in Lovina bent moet je zeker even gaan kijken.

@ Yvonne: Ik was ook heel blij dat ik je even gesproken heb. Met Paskal ga ik vrijdag aan tafel om alles door te nemen. Ik zal proberen ook te ontdekken of hij een boekhouding bijhoudt en ik ga in elk geval zorgen dat hij een kasboek gaat bijhouden vanaf het moment dat ik er ben. Het is een trotse man en het zal lijken alsof ik hem niet vertrouw en in de gaten wil houden maar dat is dan jammer. Moet hij maar snel overheen komen.

@ Hennie: Ik schreef over Mireille maar volgens Mini zijn het Wout en Petra. Ik ga eens navragen of ze meer van ze weet dan alleen de voornamen. Ik geniet met volle teugen en doe het gelijk een beetje voor jou. Krijg je telepathische prikkels? Komt door mij ;-)

En nu nog een stukje voor de rest van de lezers in Nederland. De titel van deze blog zegt het al. Het is net de Kalverstraat op zaterdag. Volgens mij hebben ze de bevolking van Java voor twee dagen verplaatst naar Lovina. Zoveel mensen in ene. Het is het eind van de Ramadan en vandaag en morgen wordt er hier flink gefeest. De grote families komen naar hier om samen met de familie die hier al woont het suikerfeest te vieren. En maar kwebbelen en maar lachen. Het is super leuk om te zien. In sprak zojuist Paskal nog even en in de wijde omtrek is geen kamer met airco meer te vinden. 's Morgens gaan de boten er zelfs drie keer uit om dolfijnen te kijken. En dan nog moeten er mensen teleurgesteld worden omdat er geen plaats meer is. Niet te geloven voor degenen die het hier kennen!

Gisteren op het strand heb ik kennis gemaakt met het mobiele casino. @ Joost: jij kent het al toch? Er wordt een oprol mat met de opdruk van een aantal cijfers op het strand gelegd en al snel verzamelen zich jong en oud rond het matje. Daarnaast zit een man met een paar dobbelstenen, zo lijken ze tenminste, onder een emmer te goochelen. Er schuiven in razend tempo briefjes van 1000 tot Irp.10.000 over het matje heen en weer en voor je het weet is er een uitslag bekend en wordt de opbrengst verdeeld. Het gaat zo snel dat ik niet in de smiezen kan krijgen hoe het nu eigenlijk gaat. Ze kunnen in elk geval wel goed hoofdrekenen want ik hoor niemand klagen over de juistheid van de uitbetalingen.

Met Adek heb ik de laatste twee dagen nog alleen maar sms contact. Hij is zo zenuwachtig aan het worden. Eergisteren is hij met een van zijn ooms (hij heeft er een stuk of tien) en een neef naar het huis van zijn aanstaande geweest. Er moest besproken worden wat ze daar nodig hebben voor de familietempel daar. Welk soort offers er gebracht moeten gaan worden. Maatwerk wordt het. Niet zo maar een paar manden met fruit en een gegrild varken. Vandaag moest hij vervolgens de familie oudsten van zijn eigen familie langs. En omdat zijn grootvader twee keer getrouwd is geweest en bij beide vrouwen vijf kinderen heeft gekregen zijn en nogal wat bezoekjes te brengen. Iedereen moet persoonlijk op de hoogte worden gebracht van de trouwplannen. Alsof het hele dorp het nog niet weet. Pas als iedereen zijn zegen heeft meegegeven mag de rest van de ceremonie voorbereid worden. Omdat Mira ook in de verte familie van Adek is heb ik maar eens even gevraagd hoeveel gasten er verwacht gaan worden. Familie gasten dan. Het zijn minimaal 60 mensen, mannen. De vrouwen en kinderen meetellen en dan kom je al gauw op een zo'n 250 mensen. Laten ze nu allemaal eens voor Irp. 10.000 opeten (dat is ongeveer 80 cent) dan kun je nagaan hoeveel geld er mee gemoeid is. En dan komen er nog de kosten voor een Holy Man bij die zijn belletjes ook niet voor niets laat rinkelen. Ik wilde Adek eigenlijk een cadeautje kopen (nachtje honeymoon in een leuk hotel of zo) maar ik denk dat ik het maar ouderwets bij een enveloppe ga houden. Sinds de corrupte bankdirecteur hier de enige man waar ik van weet die kan sparen van zijn laatste spaargeld heeft beroofd lijkt me dat de beste oplossing. Mensen die willen doneren kunnen me natuurlijk bereiken via sms en het bedrag(je) doorgeven. Mijn rekeningnummer is P3552921.

Het is inmiddels al weer half zes en ik ga de zon zien zakken in de zee....

Tot schrijfs lieve allemaal en een kusssss en een knuffel.

Alita

1. Guust:
    30 augustus 2011
    Aku berarti tidak Anda harus menulis. Jika hanya kata-kata untuk benar menerjemahkan. Zo leer je gelijk wat de woordjes betekenen. Leuk he dat behassa. Ik lees verder dat het daar een drukte is van jewelste maar dat je het goed naar je zin hebt. Volgens mij ga je gelijk weer boeken als je thuis bent voor de volgende reis naar Bali. (ha ha). Hier gaat alles zijn gangetje maar je zal wel van verandering weten als je thuis komt. De nachttemperatuur ligt rond de 13 graden dus al lekker fris voor de tijd van het jaar. De pannenkoeken eten bij Janien is uitgesteld naar donderdag en vrijdag naar de begraving van Johan zijn vader. De muziek gisteren nog op usb stick gezet dus dat is ook weer gelukt. Volgens mij kan je in Lovina de zon niet in de zee zien zakken maar wel zien verdwijnen achter de bergen en dat is net zo mooi. Ik ga je zo weer even bellen. dikke kus
  2. Maartje:
    30 augustus 2011
    Ja die zon achter de bergen... ik droom rustig weg achter mijn bureau... fijn suikerfeest! xxx
  3. Hennie Herfst:
    30 augustus 2011
    Ha, ha, die Guust. Ik dacht al dat jullie het nou niet te gek moesten gaan maken hoor met het Balinees. Siekum nog even op de vorige blog gekeken en daar zag ik jouw reaktie. Slimmie, slimmie. Ik wilde ook niet nog een keer nu Komang bellen. Wel goed te lezen dat ik dat nu zelf op een site kan nagaan. Heel leuk en super bedankt lieverd.

Lieve Lita, Jaaaaaaa, die matjes ken ik wel van de Bali-feesten. Ik snap er echt ook helemaal niets van. Zelfs de kids hebben het al heel snel door. Maar ja, gokken is absoluut niet mijn ding. Tenminste niet met geld.

Het suikerfeest heb ik ook eens meegemaakt met ons Geesje volgens mij. Heerlijke drukte met al die hoofddoeken.

Wat betreft de sponsors voor Mini hoop ik nu maar dat zij meer weet. Ik heb wel al via een kennis die in Nederweert woont gevraagd of zij iemand kent of heeft gehoord die naar Bali zijn geweest. Maar ja, ook zoeken in een hooiberg. Maar je weet maar nooit.
    Gisteren ben ik opgebeld door mijn vervanger bij Wiltec of ik in februari kon werken. Hij gaat n.l. ook naar Bali dan voor 12 dagen maar. Hij vind Lovina dan te ver weg. Waar heeft ie het over.
    Maar goed, ik ben al volop aan het kijken om begin maart te gaan.
    Later kan niet omdat ik begin mei weer met mijn zusje een week mee moet naar Tenerife voor haar 65e verjaardag. Moet tussendoor natuurlijk toch ook even voor Hansi zorgen.
    Ik maak deze week of vlgd week nog wel een kadootje over voor Adek zijn huwelijk. Stiekum hoop ik toch wel dat ze iets van hun geld gaan terugkrijgen. Afschuwelijk gewoon.

Kussie en tot schrijfs lieverd.