het "masterplan" is gemaakt...

donderdag 1 september

Gisteren heb ik me dan toch eindelijk laten masseren op het strand. Wat een genot is dat toch zeg. Onder een grote boom, veel schaduw dus, met een lieve masseuse die niet continue zit te kleppen, heerlijk wegdromen. Het was moeilijk om wakker te blijven hoor.  En 's avonds met Adek onder het genot van een biertje het aanstaande huwelijk doorgenomen. Er komt nogal wat bij kijken hoor. Van de week zijn beide families al op de hoogte gebracht van de plannen en nu kan gestart worden met de uitvoering. Als wij denken dat er in Nederland nogal wat bij komt kijken... nou op Bali is het niet anders. Alleen binnen een veel kortere tijdspanne. Morgen, vrijdag dus, komen de mannen van de familie van Adek bij elkaar bij hem thuis. Ze gaan dan nodige decoraties maken en een soort partytent in elkaar zetten. De vrouwen doen vandaag al de nodige inkopen voor het maken van de "spices". Tien kilo knoflook! Om maar even een indruk te geven van een van de benodigdheden. Als de tent staat gaan de mannen aan de slag om met de "spices" de juiste mengsels voor allerlei sambals te maken. Op zaterdag gaan de vrouwen ermee verder en zoeken de mannen de familie van de bruid op om daar geld naartoe te brengen zodat zij met haar familie ook met het koken en bakken kan gaan beginnen. Vanaf zondag kunnen ze al de nodige visite verwachten die niet op de huwelijksdag kunnen komen. De vrouwen zijn tot en met maandag ook druk met het maken van de offers die in de verschillende tempels bezorgd moeten worden. Op dinsdagochtend in alle vroegte worden er twee varkens klaargemaakt om worden geroosterd. Het ene varken is bedoeld om de goden gunstig te stemmen (de kleinste) en het andere varken is voor de visite bedoeld. Alhoewel ze, nadat ze een hele dag boven een vuurtje hebben gehangen, allebei wel gewoon door mensen worden opgegeten. Eten maakt een belangrijk deel uit van alles wat er rond het huwelijk wordt gedaan. De dagen voorafgaand aan het huwelijk komen er veel mensen helpen met de voorbereidingen en die moeten ook allemaal te eten krijgen. Die krijgen kip met rijst en de nodige bijgerechten. Het varkensvlees wordt bewaard tot de huwelijksdag. Op woensdag, de 7e, gaan Adek en zijn naaste familie zoals vader en broers, naar het huis van de bruid. Daar wordt de bruid opgehaald en naar het huis van Adek gebracht. Als daar de rest van de familie verzameld is gaan ze weer terug naar haar huis waar in het bijzijn van haar opgetrommelde familie de echte ceremonie plaatsvindt, inclusief het zetten van de handtekeningen. Er wordt gegeten en gedronken en dan gaat het hele spul weer terug naar Lovina waar ze de ceremonie nog eens dunnetjes overdoen. Een receptie zoals wij die kennen hebben ze hier niet. De gasten komen en gaan wanneer het ze uitkomt en brengen bijna allemaal een praktisch cadeautje mee: rijst, suiker en thee of koffie. Dat Adek wel een westerse "tic" heeft meegekregen van zijn jaar verblijf in de USA blijkt als hij me zijn grootste wens verteld: een bandje dat live muziek komt maken met wat Balinese danseressen. En natuurlijk een huwelijksreis van een nachtje Kuta! Maar dat zit er gezien het budget echt niet in. Hij mag al blij zijn als hij de kosten van het eten en drinken kan betalen. In een klein notitieboekje houdt hij bij wat er allemaal aan kosten te verwachten zijn...tot nu toe komt hij op een bedrag van 15 miljoen Irp. En dat is heel minimaal berekend. Maar ja, het loopt snel op als je al 10 kilo knoflook als niet te missen ingredient op je lijstje hebt staan. Groenten zijn al geschrapt als zijnde niet nodig en te duur....

Ik ben heel blij dat ik van dit alles als een soort eregast deelgenoot mag zijn. Zal jullie op de hoogte houden tussen het raspen van de kokos en het snijden van de knoflook door.

Veel liefs, dikke kussss en een knuffel!

Alita

1. Maartje:
    1 september 2011
    Wat een gedoe hè iedere keer dat heen en weer rijden door de bergen tussen die geliefden. Gaat ze vanaf volgende week nu ook bij Adek wonen? Een nachtje Kuta vind ik wel een leuk huwelijkskado, ik bel je vd week even over hoeveel we kunnen sponseren daarvoor :)Geniet ervan lekker meedoen met alle voorbereidingen! Dikke knuffel ook voor Adek!!
  2. Guust:
    1 september 2011
    Nou dat zijn me wel toestanden daar. Die knul is na de bruilofft gelijk 10 jaar ouder. Maar het is wel leuk denk ik dat je dat nu eens allemaal van nabij kunt meemaken. Ik denk dat de voorbereiding net zo spannend is dan de uitvoering op de trouwdag. Dus als ik het goed begrijpt gaan ze eerst naar Adek zijn huis om vervolgens met zijn allen naar het huis van de bruid te gaan. Waar worden daar dan de handtekeningen ondergezet? Is dat voor de burgelijke stand of doen ze daar niet aan? Nou ik volg je verhaal verder wel en laat die knoflook je maar lekker smaken als je maar niets daarvan mee naar huis neemt.
    Apakah diingat bahwa liburan Anda hanya menikmati hari menyenangkan di pulau itu. Menempatkan mereka di pantai, tetapi semua salam dari saya dan Anda menikmati pijat. ciuman
  3. Hennie Herfst:
    Lieve Lita,
    Vanmorgen geld overgemaakt voor Adek en Guust.... de P hoeft niet meer voor het nummer als je met de computer overmaakt en het nummer staat toch op Van der Aa. Ha, ha.
    Uiteraard was je even in de war vanmorgen toen ik je belde en je net uit de douche kwam en in je druipende nakie mij aan de lijn kreeg. Verdorie, ik moet echt gaan leren skypen en zo'n verklikker boven mijn computer, hi, hi. Ik in mijn verfkloffie (wel met gekamde haren omdat ik al in de verfwinkel was geweest) en jij daar, oh, oh. Maar goed, grappie tussendoor.

Ik ben inderdaad druk aan het schilderen. Hans heeft snel alle ramen boven geschuurd zodat ik wel moest verven omdat hij bang is dat ik ga verdrinken in een hoop verdriet om mij heen. Knallen dus maar en zo min mogelijk nadenken. Alleen maar of ik wel of niet afdektape zal gebruiken of zo. Jeetje, wat een zorgen. Dit is niks bij al die drukte daar in Lovina met de bruiloft van Adek. Ja, ik weet er alles van toen Komang en Wim trouwde. Wat een gedoe zeg allemaal met dat eten en die bezoekjes. Vreselijk ook voor hen wat dit allemaal kost. Wel hoop ik dat ze SUPER gelukkig worden want dat verdienen ze nu wel.
    Alita, af en toe ook even voor jezelf iets doen he als alleen maar massage. Nog even lekker rondtoeren om al het moois daar op te snuiven want je moet er straks weer tegenaan thuis met je werk.
    Ik ben wel straks benieuwd naar de foto's van de bruiloft hoor.

Geniet nog even met volle teugen want dan krijgen wij de mooiste verhalen.

Kussie lieverd en voor iedereen daar XXXXXXXX
  4. Eva:
    3 september 2011
    Lieve mams, wat was het fijn om je vanochtend even te spreken!! Ben blij te horen dat alles goed gaat. Wat een werk voor de bruiloft! En ook inderdaad allemaal zo kort dag!
    Denk dat adek die 'huwelijksreis' goed kan gebruiken strax. Hoeveel is daarvoor nodig? Dan kunnen we hier misschien toch nog een klein beetje meedoen aan het huwelijk door te sponsoren.
    Saya cinta kamu mama! Knuf.