Een medisch uitje vanochtend

30 september 2022 - Lovina, Indonesië

Hallo lieve allemaal,

Vandaag een bijzonder begin van de dag. Geen koffie op het strand. Het verschil diende zich gisteren al aan. Guust, Huib en Yvonne en ik waren rond vijf uur op pad voor het happy hour. Deze keer wilden we alcoholvrije cocktails gaan proberen bij een redelijk trendy strandbar. Er worden daar prima mixjes gemaakt. Alhoewel Huib bananenjuice bestelde en geen mix waren er nog geen alarmbellen die afgingen. Na een kwartiertje waren die er wel.  "Ik voel me niet goed", zei Huib. Ik moet elk kwartier plassen, voel me slecht in mijn hoofd en ben erg warm... De hulptroepen staan klaar. Terug naar de kamer. Nee, je mag niet alleen terug lopen. Of Yvonne loopt met je mee of je gaat achterop de brommer. Het tegenstribbelen was niet fanatiek. Toevallig komt Adek net aangereden. Achterop de brommer dus. Yvonne zit niet rustig meer, mikt haar mocktail achterover en gaat er te voet achteraan. Het terras loopt snel vol met gasten. Guust en ik denken dat het bestellen van eten lang kan gaan duren. Er is maar 1 persoon in de keuken en 1 in de bediening. Wij gaan bij Warung Apple eten. Nee, meneer gekko is er niet bij vertellen we. Meneer gekko is de bijnaam voor Huib hier omdat hij altijd een plastic gekko als broche draagt. Afhankelijk van de kleur shirt groen, geel of oranje. Zo levensecht dat mensen schrikken van dit voorkomen.

Als Guust en ik gegeten hebben gaan we snel terug naar de patiënt in ons hotel. Het blijkt dat Huib koorts heeft, oranje urine heeft en veel slaapt. Ik druk Yvonne op haar hart de temperatuur goed in de gaten te houden en me wakker te maken als die stijgt. Slapen doen we weinig.

We besluiten dat er toch een arts moet beslissen wat te doen. Na overleg met het personeel hier besluiten we naar de eerste hulp van het plaatselijke ziekenhuis te gaan. Dat we verzekerd zijn tegen ziektekosten en contant zullen betalen geeft ons voorrang. In no time ligt Huib op een bed en komt een dokter langs. Urine monster dat we hebben meegenomen is "te oud" (3 uur). Huib moet heel vaak plassen dus dat probleem is snel getackeld. Hij mag op het bed blijven liggen wachten op de uitslag. Het geeft een prachtig plaatje van de gebrekkige privacy en de verschillende kleuren uniformen. Er loopt zelfs iemand rond op kaplaarzen en de naam Otto op zijn poloshirt. De personeelsleden zijn druk met hun mobiele telefoons. TikTok? Werk is het zeker niet. Minimaal 3 tegelijk doen niets anders dan scherm staren.

Na een uurtje komt de arts met de uitslagen. Huib hoeft niet te worden opgenomen voor antibiotica per infuus. Een mogelijkheid waar wij niet aan gedacht hadden. Hij krijgt voor 5 dagen pillen mee, ook pijnstillers. We moeten beloven terug te komen zodra de pijn erger wordt, hij niet meer kan plassen of de koorts stijgt. En hij moet veel drinken. Heel veel.

We beloven goed op hem te passen en mogen het ziekenhuis uit. Klaar voor een onverwachte rustdag.

Het is hier nu 2 uur 's middags. Huib slaapt, Guust ook.

Voor nu voor iedereen een dikke knuffel en voor degenen die het op prijs stellen, een dikke KUSSSS

Alita

1. Matty:
    30 september 2022
    O jee, hopelijk knapt Huib snel weer op, wens m beterschap !
  2. Janneke:
    30 september 2022
    Dikke knuffel van ons voor Huib. Heel verl beterschap. Dikke kus ook voor Yvonne. No stress.
  3. Pien:
    30 september 2022
    Oh jeetje.... arme Huib. Hopelijk voelt hij zich snel weer wat beter. Een dikke knuffel voor jullie allemaal.
  4. Marijke Van Roijen:
    30 september 2022
    Oei, veel sterkte met het herstel; maar met zoveel lieve mensen rondom jou, kan een herstel spoedig genezen