Een spiritueel reisverhaal?

13 augustus 2013 - Schoondijke, Nederland

Toen ik vanmorgen in snel-wandel-tempo richting het pad aan de kreek liep om de hond uit te laten viel er vlak voor mijn voeten een jonge Streptopelia decaocto (=  tortelduif) uit het nest. Een doffe plof op de stoep en een verbaasde blik in de ogen van het nog vleugellamme vogeltje. Het schoot gelijk door me heen dat dit vast een teken uit de spirituele wereld moet zijn. Een teken dat ik vooral moet onderzoeken. Maar ondertussen moest ik natuurlijk ook iets doen aan dat hulpeloze beestje op de stoep voor me. Na enig aandringen bleef Iris in elk geval keurig naast me zitten om te bekijken wat ik met dat beestje zou gaan doen. Het nest zat te hoog in de boom om het vogeltje terug te zetten. De moeder van het jong keek trouwens met behoorlijke arrogantie de andere kant uit en maakte geen aanstalten het jong weer in het huiselijke nest te ontvangen. Hoe hard kan de echte grote vogeltjeswereld zijn….. Je past niet meer in het nest, je hebt een misschien wel onzichtbare handicap, je bent er net eentje teveel ……okay. Afscheid nemen en verder gaan.

De ontmoeting met de jonge duif is na een paar minuten geëindigd met een hartelijk: veel succes, ik hoop dat je het overleeft en laat nog eens iets van je horen maar dan bij voorkeur niet om vijf uur ’s morgens boven mijn slaapkamerraam. Ik heb hem onder de struiken gezet en uitgezwaaid.

De spirituele betekenis van deze ontmoeting met het duivenjong heb ik niet kunnen achterhalen op internet. Dus aan degenen die hier meer in thuis zijn dan ik: laat het me weten wat dit kan betekenen.

Wat ik wel vond is dit:

Duif: brengt vrede en liefde is begripvol en zachtaardig.
Wordt gezien als een Spirituele boodschapper.
Staat voor communicatie tussen de twee werelden.

en

Tortelduif (Streptopelia decaocto)

De duif staat symbool voor meerdere onderwerpen.
Hij staat symbool voor de boodschap (vliegend).
De duif staat ook symbool voor liefde en onschuld. Dan wel zittend afgebeeld in een paartje. Als symbool voor de vrede en verzoening wordt de duif vliegend afgebeeld met een olijftak. Om de symboliek te versterken gebruiken we de witte duif. En, ook leuk om te weten: een duif op het dak van een kroeg staat symbool voor onkuis gedrag.

't Is maar dat jullie het weten ;-)

Alita

1. Hennie Herfst:
    13 augustus 2013
    Prachtig verhaal lieverd en blijf hierin geloven.
  2. Marie-An Donker van Bortel:
    13 augustus 2013
    Help Alita, bij mij viel er een eitje uit de boom. Inderdaad een duivenei. En dat ook nog bij ons in de tuin. Veel kabaal duif, moeder?, weg en niets meer terug gezien.... Is dit ook spiritueel???.....liefs XXX
  3. Yolande:
    14 augustus 2013
    Hallo Alita,

Via deze weg probeer ik contact met je te leggen, ik kan nergens een mailadres van je vinden. Wij zijn dat gezin uit NL dat de kinderen van het gezin uit Singaraja gaat sponsoren. Wij zijn er samen met Adek geweest. Hebben veel foto's gemaakt, ook van het geschonken varkentje. Je krijgt uiteraard de groeten van Adek.
  4. Hennie Herfst:
    14 augustus 2013
    Ohhhh, leuk he dat er nog meer mensen zijn die een gezin adopteren in Singaraja. Ik ken jullie niet maar vind jullie nu al super.
    Ik heb al 16 jaar een gezin in Singaraja en geniet daar elk jaar van.