De tempel is jarig.

19 september 2023 - Lovina, Indonesië

Hallo allemaal,

De tempel aan het strand is binnenkort jarig. Er blijken drie soorten verjaardagen te zijn als ik de uitleg goed heb begrepen. Deze verjaardag is de medium versie. De top versie is één keer per Bali kalender jaar. En deze twee keer. De andere verjaardag drie keer per jaar. Volgens de Balinese kalender allemaal.

De Balinese saka-kalender is een van de twee kalenders die op het Indonesische eiland Bali worden gebruikt. In tegenstelling tot de 210-daagse Pawukon-kalender, is deze gebaseerd op de fasen van de Maan en heeft deze ongeveer dezelfde lengte als het tropische jaar.

De echte verjaardag is de 26e. En vandaag beginnen de voorbereidingen. Hiervoor zijn alle getrouwde vrouwen opgetrommeld. Omdat ik gisteren hoorde dat er zou worden schoongemaakt was ik benieuwd hoe dat in zijn werk zou gaan.

Ik sta om 7 uur bij de ingang. Ik mag niet naar binnen want ik draag geen sarong. Ook geen schort overigens. Tussen 7 en 8 arriveren de vrouwen. Ik schat zo'n 150. Mijn westerse denkwereld gaat aan gort. Geen emmers sop of bezems. Wel hebben ze zonder uitzondering een bos bladeren bij zich. Die worden gevouwen tot offermandjes. Origami 2.0 De oude mandjes belanden op een hoop bij de uitgang van de tempel.

Ik raak in gesprek met de Pacalang. Ook wel gespeld als Pecalang. Dit zijn de mannen van de "burger politie". Pecalang is een soort lokale "traditionele" beveiligingsbeambten van een administratief dorp in Bali, Indonesië. Hun functie vandaag is te zorgen dat alle brommers netjes geparkeerd worden. En ze zetten ook nog een tent op. Wat daar de bedoeling van is weet ik niet. Ik krijg trek in mijn ontbijt. Nasi kuning in het hotel.

Tijdens het wachten blijkt dat ik toch wel heel veel mensen ken in dit dorp. Of eigenlijk andersom. Hoe vaak ik vandaag niet gehoord heb: selamat pagi Mamalita..... Ik voel me bevoorrecht bij dit dorp te horen. Waar iedereen een naam heeft en niet alleen een gezicht.

Voor nu voor iedereen een dikke knuffel en, voor degenen die het op prijs stellen, een dikke KUSSSS

Alita

1. Matty:
    19 september 2023
    Gezellig, maar die vieren ook wel (bijna) alles hé, en tja ondertussen ben je toch wel al aardig ingeburgerd in het dorp ....