Tiger kan zwemmen

6 mei 2013 - Lovina, Indonesië

Goedemorgen allemaal, tijd voor de maandageditie van de Balikrant. Eerst maar even terug naar zaterdag. Om zeven uur ben ik vertrokken naar Denpasar. Auto met chauffeur. Onderweg een heerlijk ontbijtje van rijst met kip, groenten en aanverwante zaken. Een groot glas thee erbij en we konden verder. Ik ben onderweg wel veel wijzer geworden over het hindoe geloof. Zo valt het op dat de tempels allemaal een veschillend  aantal `daken`heeft. Het zijn er vaak drie maar ook vijf, zeven en soms elf komt voor. Altijd een oneven aantal en maximaal elf. Wie bepaalt nu bij het bouwen van een nieuwe tempel hoeveel dakjes die moet krijgen? Het blijkt dat ieder dorp in zijn midden wel een soort `medium`heeft. Iemand die in trance kan raken en dan contact kan maken met God. Er is maar 1 God maar die heeft wel verschillende taken. Zo moet bijvoorbeeld de zee beschermd worden, of de oogst.En bij het uitvoeren van de verschillende taken hoort een ander soort tempel.  Met een bepaald aantal dakjes. Het medium hoort terwijl hij in trance is aan welk soort tempel God behoefte heeft. Dit is de ernstig versimpeld uitleg. Het is allemaal toch wel behoorlijk ingewikkeld. Na drie uur rijden zijn we eindelijk in Denpasar. Eerst naar Ace. Een  soort aziatische Gamma. Maar zo duur dat het in het Gooi niet zou misstaan. Een  flexibele afzuigpijp voor een afzuigkap? Nee die hebben ze niet. Afzuigkappen trouwens ook niet dus hoe Paul, voor wie ik deze boodschap moet doen aan de afzuigkap is gekomen weet ik niet. Hij zal bij de leverancier daarvan toch een flexiele slang moeten vragen. De douchekoppen  die bij de Lidl laatst in de aanbieding waren  kosten hier minimaal 40 euro en  wc brillen zijn ook ongeveer die prijs. En dan ook van bagger kwaliteit. Met lege handen verder op zoek naar  Lotte, de Makro op Bali. In de buurt van Sanur weten we die te vinden. Mijn humeur is gedaald tot rond het vriespunt. Druk, warm en ongezellig daar. Gelukkig vinden we de handdoeken die ik zocht. En na een half uur in de rij bij de kassa blijkt dat ik niet met mijn creditcard kan betalen*&^%!!@. Ze hebben wel een pinautomaat maar daar kan ik "maar" 1 miljoen tegelijk pinnen. Drie keer pinnen dus want 36 handdoeken, waarvan zestien van het model voor het strand en het zwembad, en twintig voor de badkamer, zijn tesamen 2.995.000 (ongeveer 300 euro) Reiskosten erbij gerekend van 450.000.... een duur dagje!  Nu nog ergens een adresje vinden om ze te laten borduren... Van het wisselgeld kopen we een flesje koude thee. Hebben we wel verdiend. @ Yvonne/Robert: ik stuur jullie de bon toe zodra ik in Nederland ben. 's Avonds pak ik mijn tas in zodat ik op zondag gelijk naar mijn nieuwe onderkomen kan verhuizen. Villa Jaya. Ongeveer acht kamers schat ik zo en een heel mooi zwembadje erbij. Een beetje onderhandelen maakt dat ik hier voor 150.000 per nacht kan blijven. Inclusief een pannekoek, wat vers fruit en een beker  thee als ontbijt.

Op zondag word ik wakker en besef dat het alweer tijd is om te vertrekken. Ik zit nog even aan het zwembad wat wakker te worden en bedenk me ineens dat ik Tiger niet heb gezien op het matje voor mijn deur. Een paar keer roepen en ik zie nog steeds geen kat verschijnen. Totdat ik ene een plons hoor in het zwembad. Daar ligt Tiger.... Hij probeerde een rat of muis te vangen en heeft nu ontdekt dat hij kan zwemmen. Tiger weet zelf uit het zwembad te komen en laat zich makkelijk afdrogen. De rat heb ik een handje moeten helpen. Met uit het zwembad te komen dan. Het afdrogen ben ik niet aan begonnen :-)  Eens een lifeguard altijd een lifeguard nietwaar? Of ze elkaar daarna nog gevonden hebben weet ik niet.

Eind van de dag is het tijd om zowel de nieuwe gasten van Rumah Lotus te ontvangen als om te gaan zwemmen met mijn kleindochter. Het is een leuk weerzien met Marleen en haar familie en ook het zwemmen met Alita is een mooi moment. Al met al een geslaagde dag. Ik hoef geen "transport" naar mijn kamer nu. Die ligt vlak bij het strand en mijn bed is van goede kwaliteit. Vanmorgen uitgerust wakker geworden.

Lieve lezers en lezeressen, dit is het weer voor vandaag. Ik ga kijken of ik wat foto's of video's kan uploaden. Iedereen een dikke knuffel en voor degenen die het op prijs stellen ..... een dikke kus! Reacties zijn welkom....

Alita

1. Martine Verloop:
    6 mei 2013
    Hoi Alita, geweldig leuk de verhalen en ook zo heerlijk uitgebreid. Echt een genot om te lezen en "mee te reizen". Blijf genieten :) hartelijke groeten, Martine
  2. Hennie Herfst:
    6 mei 2013
    Ha die lieverd, wat weet je het altijd weer heerlijk te verwoorden. Gaat alleen om een kat en een rat en dan krijg zo een geweldig verhaal, hi, hi. Genieten weer.
    Wat heerlijk he dat Marleen en JJ er ook zijn nu. Ik wil steeds skypen maar op een of andere manier lukt mij dat niet en Hans is nu weer werken. Vanavond nog maar weer eens navragen bij hem. Dikke knufs voor allemaal he
  3. Els:
    6 mei 2013
    Hoi Alita, weer genoten van je verhalen, zo, even naar Denpasar om boodschappen! ik weet nu wat een (mooie)reis dat is, maar die warmte en dan niet kunnen slagen, is inderdaad iets wat je humeur snel laat dalen, naar t vriespunt! ha ha lekker koel,zullen we maar denken.
    Wat leuk dat je gezwommen hebt met de kleine Alita.Wij hebben zaterdag Guust om de koffie gehad, was gezellig, hij zag er goed uit hoor!
    He alita geniet er nog van he ! kus v ons Els
  4. Petra:
    6 mei 2013
    Leuk om je reisverslagen te lezen. Erg gelachen om je "Gamma" en "Makro" verhaal. Lekker genieten verder!