En dan vandaag ..... de holy dentist !!

9 december 2013 - Lovina, Indonesië

Hallo lieve allemaal,

De laatste dag alweer in Lovina. Morgenmiddag vertrek ik naar Denpasar voor de vlucht terug naar huis. De tijd is omgevlogen. Had best wel wat meer elastiek in mogen zitten wat mij betreft. Vanavond nog een gebedje richting de God van de vulkanen om te vragen of de vulkaan op IJsland nog een asregen in het vooruitzicht heeft?

Vanmorgen op de net niet nuchere maag naar een ceremonie geweest die ik nog niet eerder heb meegemaakt. Bijna niet te geloven na zoveel bezoeken op Bali maar er was toch echt nog iets nieuws te beleven. De tandarts! Zodra jongeren 16 jaar zijn is het tijd om te zorgen dat ze er minder als dieren uitzien en echt volwassen zijn. De ceremonie hoeft niet op hun zestiende verjaardag plaats te vinden maar mag ook later. Afhankelijk van de financiele situatie van het gezin. Vanmorgen waren een meisje van negentien en een jongen van 22 aan de beurt. Er waren wel eens stuk of zes holy mannen aanwezig en het "erf" van het huis was zo mogelijk nog mooier versierd dan bij een huwelijk. De jongeren helemaal opgedirkt en zelfs bij de jongen ontdekte ik lippenstift. Na een groot aantal belletjes die rinkelden, heel veel wierook en ontelbare offertjes was het dan zover. Om beurten moesten ze op een bed liggen, werden afgedekt met een ritueel laken (er stonden ten minste een groot aantal onleesbare teksten op gedrukt) om vervolgens onder handen genomen te worden. De punten van de hoektanden werden eerst met een beiteltje bewerkt en vervolgens met een vijl gelijk gemaakt met de snijtanden. Zo lijken de jongeren niet meer op dieren maar op mensen, volwassen mensen. Dit ritueel gebeurt niet overal op Bali en niet overal op dezelfde wijze dus het was echt heel bijzonder om mee te maken.

Mijn Braziliaanse reisgenoot van de laatste dagen had ook nooit Gado Gado gegeten en dat hebben we op de terugweg naar het hotel nog maar even gehaald om in het hotel op te gaan eten. Een ochtend vol verrassingen en dat smaakt naar meer. Naar heel veel meer. Het zal nog drie en halve maand duren voordat ik deze cultuur weer ga opsnuiven.

De rest van de dag zal ik gebruiken om de laatste inkopen te doen. En uit te zoeken wat ik wel en niet mee naar huis ga nemen. Zoals het er nu uitziet kan ik mijn koffer echt hier laten. Gevuld met zomerkleren, bikini en badhanddoek. In Nederland nu niet nodig begrijp ik uit de weerberichten :-(  Terug met alleen handbagage? Wel een mooi gevoel.

@ Tjeerd: ik zal nogmaals proberen de foto's te uploaden maar het is niet zeker dat dat gaat lukken hoor. De namen heb ik nu even niet bij de hand maar die stuur ik je dan in een e-mail.

@ Yvonne: heb je simkaart toch kunnen gebruiken door een soort frame te kopen waar die te kleine simkaart in past. Ik heb er 50.000 opgezet en stuur hem je op.

@Yolande: Ik bel je wel even zodra ik thuis ben dan kunnen we overleggen wat er echt nog mee moet met jou..... ikke bijvoorbeeld?

Voor nu voor allemaal een heel dikke knuffel en voor degenen die het op prijs stellen.... een dikke kussss

Er komt nog een foto bijlage zodra ik in Nederland weer op de snelle Zeelandnet verbinding kan werken.

Alita

1. Yvonne Houps:
    9 december 2013
    Hoi lieverd, ik wens jou een heel goede vlucht en we spreken elkaar als je weer thuis bent en die 3,5 maand is zo voorbij hoor! Maar nu ik nog, en het gaat voor mij nu ook heel snel. Nogmaals goede vlucht en dikke kusss.
  2. Maartje:
    9 december 2013
    En heel benieuwd hoe Annie en familie reageerden laat je het weten aan Els&Johan?? Heeeeeel goede terugreis lieve mam dikke kus
  3. Yolande:
    9 december 2013
    Dat is nog eens een ander tandartsbezoek.. Geniet nog van de laatste dag, een heel goede reis terug en tot snel!
  4. Els:
    9 december 2013
    Heel leuk om Annie en de kleine te zien, lief van je hoor! geniet van je laatste dagje , doe ieder de groetjes en een hele goede terugreis. tot gauw weer, zal je verhalen missen !
  5. Hennie Herfst:
    9 december 2013
    Gek he dat je ineens weer iets kan meemaken daar wat je na al die jaren nooit eerder hebt meegemaakt. Het tandenvijlen. Het was voor mij 16 jaar geleden de eerste keer tijdens een bruiloft en omdat er geld was vanwege een Balinese met een Hollander en er natuurlijk meer geld was werd gelijk de hele familie onderhanden genomen. Ik wist toen ook niet wat ik zag. Jeetje wijffie, het zit er weer op voor deze keer. Je hebt weer ongelooflijk veel goeds gedaan en wat waren de verhalen weer heerlijk om te lezen. Geniet van je laatste avond dit jaar. Een hele, hele goede reis terug naar Guust. Wat zal hij weer blij zijn als je er bent. Iedereen heel veel groetjes daar en uiteraard ook Adek en zijn vrouw en kleine Alita. Dikke knuffel vanuit Brabant.