wat een water !

8 maart 2012

Hallo lieve allemaal,

Dat het kan regenen in Bali dat wist ik wel maar zoals het van de week op een middag tekeer ging heb ik nog niet vaak meegemaakt. Bij bakken kwam het de hemel uit en daarbij begon het ook nog te onweren. Gelukkig heeft het huis waar ik verblijf een heel groot terras. We zaten een beetje lusteloos te wachten tot het onweer en de regen zouden vertrekken toen mijn telefoon ging. Het was Bagi die namens de eigenaar van ons vaste restaurant aanbood om een auto te sturen om ons te komen halen. Ze zijn duidelijk nogal aan ons gehecht. " Ons"  betekent mijn vriendin Hennie, mijn dochter Eva en haar vriendin Wendy. Het is huize Kakelbont geworden.

Gisteren was het volle maan en dan zijn er op Bali een heleboel ceremonies die de nodige aandacht vragen. Ik maakte er gisteren eentje mee die ik nog niet eerder heb gedaan. Het is de ceremonie voor alle vrouwen die zwanger zijn. Ongeacht waar je woont op het eiland worden de zwangere vrouwen geacht met zonsondergang op de volle maan dag een bad in zee te nemen. Ik als aanstaande "oma" van de baby van Adek en Suci mocht mee naar het strand. Eerst offeren, bidden, gezegend worden en dan met een handvol "japans" gras de zee in. Kleren en al. Met het bijzondere gras moet je jezelf dan wassen en dan baden in zee. Omdat deze ceremonie bij voorkeur gehouden wordt op een strand waar geen toeristen komen was het wel bijzonder. Allemaal zwangere vrouwen met hun gezin en ik. De grote witte vrouw uit Nederland. Gelukkig kennen de meeste mensen van het dorp me ondertussen wel dus ik werd niet een al te grote bezienswaardigheid.

Met Adek ben ik inmiddels in onderhandeling over de biggetjes die deze week verwacht worden bij zijn broer. Het is zaak het nog wat onder ons te houden want anders duikt iedereen die weet dat ik biggetjes ga kopen boven op me. En dat is niet de bedoeling. Onderhandelen kost hier elke keer weer een hoop tijd en geduld maar het is wel heel leuk.

Morgen een uitstapje naar Menjengan Island om te gaan snorkelen en onderweg een stop maken bij Pulaki tempel. Dat is een tempel die behalve door veel inwoners bezocht wordt door tientallen apen. Als ik het niet vergeet zal ik voor jullie allemaal een gebedje doen. Want de mensen hier zijn allemaal zo dankbaar voor de sponsoring die jullie doen. Dat is wel een extra gebedje waard.

Nu maar weer op pad naar het strand en de volleybalspelers die daar zijn. Even chillen. Dat kan ik wel gebruiken. Want warm dat het is.... !

Dikke knuffel en voor degenen die het op prijs stellen, een dikke kussss.

Alita

1. Maartje:
    8 maart 2012
    Dus toch een soort van laatst moesson want de regentijd is nu toch zo ondertussen wel ten einde denk ik? Met kleren aan de zee in echt op zn balinees dus! Ik lees dat jullie genieten! Doe iedereen een dikke knuf en spreken elkaar snel! Xxx