weg restaurant

9 november 2015 - Lovina Beach, Indonesië

Hallo lieve allemaal,

Onze laatste volle dag op Bali is alweer over de helft. Morgen staan we klaar voor vertrek uit het Paradijs. Het is omgevlogen deze keer.

Gisteravond hadden we ons diner aan het strand. Omdat de boatcaptains hun zondagse strandschoonmaak corvee moesten houden werd dit iets later dan gepland. Maar dat mocht de pret niet drukken. Terwijl Guust, Aleix (zo goed geschreven?) Monique en ik op het terras wat aan het "indrinken" waren en het vaste volleybalteam in actie konden zien was de familie Partama heel druk met het voorbereiden. Op zeker moment zagen we Putu met de grill voor de vis aankomen. Het zou gaan beginnen! Binnen de kortste keren was er met kokosnootschillen een vuurtje gemaakt en lag de vis gaar te worden. Adek volgde later met in de achterbak van zijn auto wel 10 verschillende gerechten. Genoeg voor een weeshuis! Kleine Alita werd verrast met een door de moeder van Alex gebreide pop die we Magda hebben genoemd. Zo blij dat ze daarmee was. Tanja en Mawel namen een fles wijn mee die uit de nalatenschap van Fritz kwam. Bier en glazen hebben we geleend van Bintang Bali. Bier gekocht dan wel. Muziek werd verzorgd door een toevallige passant op een gitaar van Adek. Het was een fraai gezicht dat restaurant met een bonte mengeling van eters. En het was lekker, zo ongelooflijk lekker. Ik zou willen dat ik smaak kon beschrijven. De zachtheid van de vis, de kruiden in de sambal tomaat, de ajam die zo vers was dat hij net niet weg liep. Bergedel (een soort rosti), tempee goreng, sate lilit, gemengde groenten. Kortom teveel om op te noemen. Voordat we het in de gaten hadden was het negen uur. Er was nog genoeg eten over om nog een keer zo'n gezelschap aan de van de warung geleende tafel te eten te krijgen. Maar we stonden allemaal op ploffen. Het is heel moeilijk om dan maat te houden maar vol is vol. In no time was alles opgeruimd en konden we terug naar Bintang Bali. Nog een afzakkertje. Twee glazen besteld om het restant van de wijn op te drinken, Alex nog een biertje en Guust aan de koffie. Moe maar oh zo voldaan keken we terug naar de plek waar we zo genoten hebben. Maar: weg restaurant!

Ik kijk terug op een heerlijke vakantie. Het heeft wel een paar dagen langer dan normaal geduurd voordat ik alle emoties uit Nederland kwijt was maar daarna heb ik het ruimschoots ingehaald om stressloos verder te kunnen. Alle lezers hartelijk dan voor jullie belangstelling en reacties. Volgend jaar, eind maart, ga ik weer terug. Alleen deze keer. Even geduld dus voor de volgende krantenberichten.

Heel veel liefs, een dikke knuffel, en voor degenen die het op prijs stellen,

een dikke kussss,

Alita

@ Hennie: een polyester boot is op het ogenblik ongeveer 25 miljoen. Dat is exclusief een motor die ook ongeveer 7 miljoen kost. De wachtlijst is lang. Als je nu bestelt ben je nummer 9. En dat betekent dat de levering op zijn vroegst volgend jaar april is. Je hebt gelijk dat een polyester boot kwetsbaar is maar dat is dan alleen als je ermee op een rots vaart. Een gat erin is dan mogelijk maar ook te repareren. Het vergt wel heel veel minder onderhoud dan een houten boot. En als je nu rondkijkt op het strand liggen er meer boten in het water dan op het strand dus dat is ook wel een mooi gezicht. Je hebt gelijk dat een traditionele boot het mooist is maar hier gaat de tijd ook verder en dat is ook wat waard.

@ Monique: vul jij aan wat ik vergeten ben?

1. Guust:
    9 november 2015
    Fijne vakantie gehad. Veel geslapen, eten, nog meer luieren. De temperatuur is hier elke dag rond de 32 graden dus dat zal weer wel wat tegen vallen in ons landje. Voor mij was het weer lang genoeg en verlang weer naar thuis. Voor Alita kan het niet lang genoeg duren maar ook aan de leuke dingen komt een eind. Met dank aan Alita voor de zorgen hier en het schrijven van het krantje. En ja, ik heb nu voor de 3e keer gezegd dat dit de laatste keer is naar Bali maar ja, je kunt altijd je mening nog wijzigen niet waar?
  2. Yvonne Houps:
    Hoi Lieffie,

Bedank voor je verhalen. Ik heb er weer van genoten.
    Goede vlucht maar huis voor jullie beide en een dikke kussss.
  3. Monique:
    9 november 2015
    Je hebt onze gezellige avond met goddelijke maaltijd prachtig beschreven Alita en ik heb dan ook geen aanvulling. Bedankt voor het regelen. Leuk dat we elkaar nu eindelijk hebben ontmoet. We wensen jou en Guust voor nu nog een gezellige dag en morgen een goede terugvlucht.

Lieve groeten van Alex en Monique
  4. Hennie Herfst:
    9 november 2015
    Wat geweldig dat laatste etentje. Je beschrijft het ook weer zo dat ik mijn mond af moest vegen want ik dacht even dat ik mee zat te eten. Heerlijk, heerlijk. Jeetje, en dan is het weer voorbij. Fijn ook dat Guust het weer naar zijn zin heeft gehad.
    Dank je voor de uitleg van de polysterboot. Ik schrijf je even een mail.
    Een ongelooflijke goeie reis terug lieverds.
  5. Matty:
    9 november 2015
    Veel te snel voorbij, maar hier is de temperatuur ook nog te doen hoor, goede reis naar huis en ik hoor het wel als jullie weer in het zeeuwse landje zijn !
  6. Wendy:
    9 november 2015
    Weer heerlijk genoten van jullie mooi Balinees avontuur!
    Goede reis trg en spreken gauw eens af voor een bakkie thee :-)
    dikke knuf Wendy
  7. Claudia:
    9 november 2015
    Heerlijk om je verhalen te lezen. Goede terug reis en op naar de volgende reis. X